Spoštovani, pišem Vam, ker bi želela, da se v srednje šole (tako poklicne kot gimnazije,) uvede predmet, ki bi obravnaval osnove prava in pravnih razmerij. Ljudje, še posebej mladi, živimo v družbi, ki deluje po nekih pravilih, in pravna družba deluje prek pravil, napisanih v pravnem zakoniku. Problem pa je, da ta pravila jemljemo za samoumevna, in ko pride do situacije, kjer se mora uporabiti zakon - obligacijski zakonik, (pod)najemna razmerja (študentje, najemanje stanovanj), ustanavljanje s.p. ali firme, kdaj je neka pogodba oderuška, katera oseba je pravno in poslovno sposobna in kakšna je razlika med tema dvema pojmoma - večina ljudi tega ne pozna, tako da lahko v situacijah, kjer se potrebuje takšno znanje, pride do nesporazumov in morebitega okoriščenja z nevednostjo osebe, ki vstopa v neko pravno razmerje. Mlade v šolah izobražujemo ne samo za službo, temveč za življenje. Večine tega, kar se učijo, verjetno v življenju ne bodo rabili, razen pri specializaciji za področje, kjer bo znanje določenega predmeta ključno za nadaljen študij. Pravo in pravna razmerja pa trajajo vse življenje - z njimi se bodo srečali slej ko prej, če že ne pri nakupu prvega avtomobila, pa takrat, ko bodo iskali študentsko sobo ali prvo stanovanje ali kupovali prvi avtomobil. Takrat se prvič resneje srečajo s pravno tematiko, in marsikateri osebi bi bilo sklepanje pogodbenega razmerja močno olajšano, če bi že prej poznala vsaj osnove prava in pravnih zakonikov, ki se uporabljajo. Zavedam se, da je moja prošnja, glede na to, da se dandanes vse lahko izve le z nekaj kliki prek interneta, nenavadna, in mogoče celo staromodna. Toda to je znanje, ki nam je potrebno kot nam je potrebno, da znamo voziti avtomobil - ni nujno, da znamo voziti (avto), je pa koristno, če ga obvladamo, ker smo tako bolj samostojni in si tako prihranimo mnogo negotovosti in stroškov. Predmet 'Osnove prava' bi se izvajal kot del pouka. Učili bi diplomirani pravniki z opravljenim predagoško - andragoškim izpitov, v okviru prakse pa lahko tudi študentje 4. letnikov prava ali absolventi z opravljenim pedagoško- andragoškim izpitom pod pogojem, da jim je mentor učitelj, ki predava ta ('Osnove prava') predmet . Potrebno bi bilo zapisati okvirni predmetnik, tukaj za osnovo predlagam učbenik 'Osnove pravne teorije', avtorja Jasne Murgel et al, vsebine bi se še nadalje ustrezno prilagodile glede na dani časovni okvir. Za boljše poznavanje bi se lahko v šolah ta predmet najprej uvedel kot neobvezen, in bi se izvajal, če bi interes pokazalo dovolj dijakov, ki bi pa bili potem obvezani stalno obiskovati predavanja, kot pri obveznih šolskih urah. Izvajali bi se tudi testi in ustna spraševanja, lahko pa se pripravijo tudi referati ali seminarske naloge, ki štejejo kot del končne ocene. Glede na to, da je pravo obsežna tema, bi bilo smiselno, če bi se predmet izvajal vsaj 2 šolski leti, čeprav se da osnove prava naučiti v enem letu (v enem letu pod pogojem, da se izvaja 4 ure tedensko skozi vse šolsko leto). Pravna razmerja so temelj družbe, in njihovo razumevanje je eden od ključev, da je družba trdna in da posameznik v dani družbi uspeva ne samo na zasebnem, temveč tudi na poslovnem področju. Zato dajmo mladim možnost in priložnost, da spoznajo pravo in si zgradijo boljšo prihodnost. S spoštovanjem, Jesenka