1 UVOD Pri načrtovanju sodobnih elektromotorskih pogonov po- gosto naletimo na zahtevo po njihovi čim nižji ceni. Eno izmed možnih rešitev predstavlja vodenje večjega števila izmeničnih motorjev z enim frekvenčnim pretvornikom (FP), ki jo je mogoče uporabiti v pogonih, kjer se motorji v ustaljenem stanju vrtijo z enako vrtilno hitrostjo, opravljajo enako ali podobno funkcijo in so po zgradbi ter lastnostih enaki. Takšne aplikacije so npr. pogoni ventilatorjev, črpalk, transportnih trakov in električna vleka tirnih vozil. Princip vodenja večjega števila motorjev z enim FP se uveljavlja v prezračevalnih sistemih, ker je v zadnjem obdobju prisoten trend zamenjave enega velikega venti- latorja z matriko manjših ventilatorjev (angl. fan wall, fan matrix ali fan array), kar je simbolično prikazano na sliki 1. Število ventilatorjev, ki jih vključuje takšna ma- trika, se giblje med 2 do 16, v nekaterih primerih pa tudi več kot 100 [1]. Prezračevalni sistemi, ki temeljijo na matriki ventilatorjev, se uporabljajo pri hlajenju polpre- vodniških naprav v pretvorniških postajah v energetiki, hlajenju strežnikov in podatkovnih postaj, pogosti pa so tudi pri prezračevanju športnih in kulturnih prizorišč [2]. Prednosti sistema matrike ventilatorjev v primerjavi z enim velikim ventilatorjem so predvsem povečana fle- ksibilnost in zanesljivost sistema, enostavnejša montaža sistema, zmanjšana potreba po razpoložljivem prostoru za namestitev, znižanje nivoja hrupa in ob ustreznem VODENJE VEČJEGA ŠTEVILA ZAPOREDNO VEZANIH SINHRONSKIH MOTORJEV Z ENIM FREKVENČNIM PRETVORNIKOM 15 vodenju tudi višja energijska učinkovitost [3]. Kljub cenovno ugodni rešitvi zaradi manjšega števila FP in spremljajočih omrežnih in izhodnih filtrov, se je treba zavedati pomanjkljivosti predlagane konfiguracije. Tako npr. ni možno neodvisno regulirati posameznih motorjev, s čimer se zmanjša prilagodljivost sistema. Slika 1: Zamenjava večjega ventilatorja z matriko manjših. Ena izmed glavnih zahtev vezave enega FP in večjega števila izmeničnih motorjev je zagotoviti njihovo sta- bilno obratovanje v primeru različne obremenitve po- sameznih motorjev. Sprememba bremenskega navora pri enem motorju povzroči električno motnjo, ki jo občutijo vsi motorji v sistemu. Pri uporabi asinhronskih motorjev se s problemom stabilnosti sistema zaradi slipa ne srečamo. Nasprotno pa je ta fenomen močno prisoten pri sinhronskih motorjih, katerih rotorji se vrtijo v sinhronizmu z vrtilnim magnetnim poljem, katerega krožna frekvenca je določena s frekvenco napetosti razsmernika. V primeru povečanja bremenskega navora se sinhronskemu motorju poveča kolesni kot δ, tj. kot med vektorjema inducirane in statorske napetosti. Le-ta ne sme preseči vrednosti π/2, saj takrat sinhronski motor preide v nestabilno delovanje in pade iz sinhronizma. Ker pa so ravno sinhronski motorji zaradi doseganja najvišjih izkoristkov v tovrstnih pogonih najpogostejša izbira, v nadaljevanju obravnavamo izključno analizo pogona s takšno vrsto električnih motorjev. V prvi polovici pričujočega članka se posvetimo predvsem analizi vodenja dveh zaporedno vezanih sin- hronskih motorjev s površinsko nameščenimi trajnimi magneti (SM) z enim FP. Cilj je razvoj ustrezne stra- tegije vodenja, ki bo zagotavljala stabilno obratovanje sistema pri različno obremenjenih SM. V drugi polo- vici članka so podrobneje opisani nekateri problemi, s katerimi se moramo soočiti pri izbiri zaporedne vezave dveh SM. Na primeru enega izmed razvitih regulatorjev referenčne vrednosti magnetilnega toka je predstavljena tudi razširitev vezave na tri oz. štiri SM. 2 REŠITVE PRI VZPOREDNI VEZAVI Zaradi pomanjkanja literature o vodenju dveh enakih zaporedno vezanih SM, smo preverili obstoječe rešitve pri vzporedni vezavi, ki je v praksi pogostejša. V nada- ljevanju opisani strategiji lahko z določenimi popravki apliciramo tudi pri zaporedni vezavi. 2.1 Tehnika povprečenja Najenostavnejši pristop k vodenju dveh motorjev po- daja shema na sliki 2 [4], [5]. SM 1 in SM 2 sta z regulacijskega vidika na podlagi njunih povprečnih vrednosti tokov, kota zasuka in kotne hitrosti rotorja združena v ekvivalentni SM. Pravzaprav gre za klasično hitrostno regulacijo enega SM, kateri dodamo izračun povprečnih vrednosti veličin. hitrostni regulator id iq irefqωref ω - + regulacijska metoda dq abc θ ia ib ic d dt tehnika povpreč. θm1 θm2 SM 1 SM 2 ia,b,c Udc + Slika 2: Shema tehnike povprečenja pri vzporedni vezavi dveh SM. 2.2 Izbor nadrejenega motorja Osnovna ideja strategije na sliki 3 je v vsakem vzorčnem intervalu izbrati bolj obremenjen motor, saj ta, zaradi zagotavljanja večjega navora, obratuje z večjim kolesnim kotom. SM, ki je določen kot nadrejeni motor (angl. master), je voden s klasičnim postopkom zaprto- zančne regulacije, medtem ko je SM, ki prevzame vlogo podrejenega motorja (angl. slave), voden odprtozančno. Tako tudi pri tej strategiji preidemo z regulacije dveh SM na klasično regulacijo enega. Obstajajo različni načini, kako izbrati nadrejeni motor. V [6] in [7] je podrobneje opisan izbor s primerjanjem kota zasuka rotorjev obeh SM. hitrostni regulator id iq irefq d dt ωref ω - + regulacijska metoda dq abc θ ia,b,c določitev nad. mot. θm1 θm2 SM 1 SM 2 i1a,b,c i2a,b,c Udc + Slika 3: Shema izbora nadrejenega motorja pri vzporedni vezavi dveh SM. 3 ZAPOREDNA VEZAVA SM 3.1 Motivi za zaporedno vezavo Danes se v električnih pogonih uporablja pretežno vzporedna vezava SM, kljub temu da je zaporedna vezava (slika 4) v industrijskih aplikacijah pogosto eko- nomsko bolj upravičena. V večjih industrijskih objektih, kjer lahko razdalja od FP do ventilatorskega sistema znaša tudi več deset metrov, predstavlja cena dovodnih močnostnih kablov nezanemarljiv strošek, ki lahko v določenih primerih postane celo prevladujoč. Posebej pri pogonih manjših moči (nekaj kW) cena dolge napeljave hitro preseže tako ceno FP kot SM. 16 ČADEŽ, FIŠER, LAVRIČ, DROBNIČ SM 1frekvenčni pretvornikmreža SM 2 θm1 θm2 ia,b,c Slika 4: Zaporedna vezava dveh SM. 3.2 Model zaporedne vezave dveh SM Parametri in podatki motorja, ki jih uporabimo pri izgradnji simulacijskega modela, podaja tabela 1. Tabela 1: Nazivni podatki SM. Nazivni podatki motorja Nazivna moč Pn 2,2 kW Nazivna napetost Un 400 V Število polovih parov pp 5 Nazivni tok In 5,2 A Nazivni navor Mn 4 Nm Nazivna vrtilna hitrost nn 5350 min−1 Inducirana napetost (pri nn) En 56 V Vztrajnostni moment Jn 4,93 · 10−3 kg m2 Koeficient viskoznega trenja ktr 1,371 · 10−6 Nm s rad−1 Parametri nadomestnega vezja Statorska upornost Rs 1,01 Ω Statorska induktivnost Ls 8,8 mH Magnetni sklep trajnih magnetov ψR 0,09 Vs Matematični model zaporedne vezave dveh SM raz- vijemo v skladu s koncepti dvoosne teorije, pri čemer izhajamo iz klasičnega pogona z enim motorjem. Model SM v rotorskem koordinatnem sistemu (KS) je dobro znan. Modelski KS, v katerem je zapisana napetostna enačba, je v idealnem primeru enak dejanskemu rotor- skemu kotu motorja, kar relativno enostavno dosežemo z neposredno meritvijo ali brezsenzorsko oceno ud = Rsid + Ls did dt − ωrLsiq − ωrψR (1a) uq = Rsiq + Ls diq dt + ωrLsid + ωrψR. (1b) Pogled na konfiguracijo pogona z zaporedno vezavo pokaže (slika 4), da se rotorska kota θm1 in θm2 posame- znih motorjev v splošnem razlikujeta. Zato definiramo kot modelskega KS tako, da povprečimo njuni vrednosti θ̄ = θr1 + θr2 2 , (2) kjer z upoštevanjem θr1 = ppθm1 in θr2 = ppθm2 zamenjamo mehanske veličine z električnimi. Električno kotno hitrost KS dobimo z ω̄ = dθ̄ dt , (3) prav tako tudi električni kotni hitrosti obeh motorjev ω̄r1 = dθr1 dt , ω̄r2 = dθr2 dt . (4) Očitno je, da lokalna KS obeh motorjev nujno ne sovpadata z modelskim KS. Ker izhodiščna napetostna enačba za posamezni motor predpostavlja pravilno in- formacijo o kotu θr1 (oz. θr2), definiramo razliko kotov med modelskim KS in KS posameznega motorja θ̃1 = θr1 − θ̄ (5a) θ̃2 = θr2 − θ̄. (5b) Prostorski položaj in medsebojne relacije vpeljanih ko- ordinatnih sistemov so razvidni s slike 5. α β d2 KS SM 2 ψR2 q2 ωr2 θr2 θ̃2 d̄ KS regulacije q̄ ω̄ d1 KS SM 1 ψR1q1 ωr1 θr1 θ̃1 θ̄ Slika 5: Kazalčni diagram lege KS pri tehniki povprečenja. Sedaj lahko zapišemo napetostni enačbi v modelskem KS za posamezen motor. Za motor SM 1 velja ud1 = Rsid + Ls did dt − ω̄Lsiq − ωr1ψR sinθ̃1 (6a) uq1 = Rsiq + Ls diq dt + ω̄Lsid + ωr1ψR cosθ̃1. (6b) Podobno velja za motor SM 2 ud2 = Rsid + Ls did dt − ω̄Lsiq − ωr2ψR sin θ̃2 (7a) uq2 = Rsiq + Ls diq dt + ω̄Lsid + ωr2ψR cos θ̃2. (7b) V enačbah (6) in (7) nastopata enaka tokova, tj. ma- gnetilna komponenta id in navorna komponenta iq . Če (6) in (7) seštejemo po komponentah ud = ud1 +ud2 in uq = uq1 + uq2, dobimo skupno napetostno enačbo ud = 2Rsid + 2Ls did dt − 2ω̄Lsiq − ψR ( ωr1 sin θ̃1 − ωr2 sin θ̃2 ) (8a) uq = 2Rsiq + 2Ls diq dt + 2ω̄Lsid + ψR ( ωr1 cos θ̃1 + ωr2 cos θ̃2 ) , (8b) ki jo nato preuredimo v obliko, ki je primerna za implementacijo v numerični simulaciji did dt = ud − 2Rsid + 2ω̄Lsiq + ωr1ψR sinθ̃1 + ωr2ψR sinθ̃2 2Ls (9) diq dt = uq − 2Rsiq − 2ω̄Lsid − ωr1ψR cosθ̃1 − ωr2ψR cosθ̃2 2Ls . (10) Navorni enačbi posameznih motorjev zaradi razlike v kotih (θ̃1 in θ̃2) postaneta nelinearni Me1 = 3 2 ppψR(iq cos θ̃1 − id sin θ̃1) (11a) Me2 = 3 2 ppψR(iq cos θ̃2 − id sin θ̃2). (11b) VODENJE VEČJEGA ŠTEVILA ZAPOREDNO VEZANIH SINHRONSKIH MOTORJEV Z ENIM FREKVENČNIM PRETVORNIKOM 17 Z mehanskima enačbama dobimo popoln matematični model zaporedne vezave (dveh) motorjev dωm1 dt = 1 J (Me1 −Mbr1)− ktr J ωm1 (12a) dωm2 dt = 1 J (Me2 −Mbr2)− ktr J ωm2, (12b) kjer sta Mbr1 in Mbr2 bremenska navora posameznih motorjev. 4 ANALIZA STABILNOSTI SISTEMA Preizkus simulacijskega modela je potrdil nestabilno obratovanje pogona pri različnih obremenitvah SM. Iz tega razloga je potrebno opraviti analizo stabilnosti sis- tema, katere rezultat bo lega polov v kompleksni ravnini. Slednjo naredimo s pomočjo orodja Linear Analysis Tool, ki je že integrirano v programu Simulink. Z njim lineariziramo sistem v izbrani delovni točki. Le-to izbe- remo pri referenčni vrtilni hitrosti nrefm = 2000 min −1 in razliki v obremenitvi obeh motorjev 0,1 ·Mn. V [8] je ugotovljeno, da pozitivna d komponenta toka zagotovi stabilno obratovanje dveh vzporedno vezanih SM, ki sta vodena z enim FP. Za ovrednotenje njegovega vpliva pri zaporedni vezavi izberemo tri vrednosti irefd , in sicer −2,5 A, 0 A ter 2,5 A, s katerimi najbolj reprezentativno prikažemo premikanje polov. Na sliki 6 so prikazani poli v bližini koordinatnega izhodišča, ki določajo stabilnost sistema. Razvidno je, da se pri pozitivnem toku id vsi karakteristični poli nahajajo na levi polovici komple- ksne ravnine, kar pomeni, da je sistem v tem primeru -60 -50 -40 -30 -20 -10 0 10 20 30 Realna os -40 -20 0 20 40 Im a g in a rn a o s irefd = -2,5 A irefd = 0 A irefd = 2,5 A Slika 6: Lega polov v področju blizu imaginarne osi pri nrefm = 2000 min −1 v odvisnosti od toka irefd . stabilen. Dodatno smo preverili tudi obnašanje sistema pri različnih referenčnih vrtilnih hitrostih (500 min−1, 1000 min−1 in 1500 min−1). Ugotovili smo, da nrefm nima vpliva na stabilnost sistema. 5 REGULATOR REFERENČNE VREDNOSTI MAGNETILNEGA TOKA Na podlagi rezultatov stabilnostne analize je smiselno razviti ustrezen regulator, s katerim nastavimo mini- malno potrebno pozitivno referenčno vrednost d kom- ponente toka, ki bo zagotovila stabilno obratovanje zaporedno vezanih SM. Tako omejimo dodatne toplotne izgube v navitjih motorjev zaradi dodatnega toka id, ki je pri regulaciji enega SM običajno enak nič, razen v primeru slabljenja polja. Za preizkus različnih rešitev nastavljanja irefd , ki so podrobneje opisane v nadaljeva- nju, določimo profil obremenitve posameznega SM, ki ga podaja tabela 2. Zaradi želje po univerzalni rešitvi so spremembe bremenskega navora skočne. Poteki toka irefd in vrtilne hitrosti, ki pripadajo posamezni izvedbi regulatorja, so prikazani skupaj na slikah 8 in 9, saj s tem nazorneje prikažemo ustreznost posamezne izvedbe. hitrostni regulator iq irefqω ref r ω̄ - + tok. reg. q-os id irefdregulator irefd - + tok. reg. d-os- + PWM dq abc ia,b,c θ̄ povprečje θm1 SM 1 θm2 SM 2 Udc + d dt Slika 7: Shema modela z regulatorjem irefd . Tabela 2: Profil obremenitve posameznega SM. čas (s) 0,1 – 2 2 – 6 6 – 10 10 – 14 14 – 18 SM 1 (% od Mn) 90 90 100 80 100 SM 2 (% od Mn) 80 110 70 120 90 5.1 Konstantna vrednost irefd Nastavitev zadosti velike pozitivne vrednosti irefd omogoča stabilno delovanje sistema za širok razpon različnih obremenitev obeh SM. Z dodatnimi testiranji je bilo ugotovljeno, da sistem prenese razliko v obreme- nitvi tudi do 0,9 ·Mn. S slike 9 (a) je razvidno, da so oscilacije vrtilne hitrosti manjše kot pri drugih izvedbah, z izjemo zadnje rešitve. Bistvena pomanjkljivost tega načina je razmeroma visok konstanten tok id, ki pa je potreben zgolj ob prisotnosti bremenske motnje. 5.2 Skaliran tok iq Referenčni tok irefd lahko izračunamo tudi kot ab- solutno vrednost razlike med referenčnim tokom irefq , ki se spreminja glede na trenutno obremenitev SM, in konstantnim nazivnim tokom iq,n [9] irefd = K1|i ref q − iq,n|. (13) S tem ocenimo razliko v trenutni obremenitvi obeh motorjev glede na nazivno stanje, pri katerem ni potrebe po pozitivnem toku id. Nazivni tok iq,n je določen z iq,n = 2 3 Mn ppψR . (14) Na slikah 8 (b) in 9 (b) lahko opazimo, da se ob času t = 6 s pojavi nedušeno nihanje toka irefd oz. vrtilne hitrosti n. Samo informacija o toku iq torej ni dovolj, zato je potrebno dodati še nek podatek, ki nosi infor- macijo, da je v sistemu prišlo do določene spremembe bremenskega navora, in bo povzročil takojšnje povečanje toka irefd . 18 ČADEŽ, FIŠER, LAVRIČ, DROBNIČ 5.3 Skaliran tok irefq z dodanim odvodom u ref q Ena izmed možnih rešitev je, da skaliranemu toku irefq dodamo odvod referenčne napetosti u ref q , ki ga aproksimiramo z razliko vrednosti urefq , ki sta časovno zamaknjeni za 5 vzorčnih intervalov (tvz = 0,1 ms). Trajanje časovnega zamika je določeno eksperimentalno. V k-tem vzorčnem intervalu izračunamo irefd z irefd [k + 1] =K1|i ref q [k]− iq,n|+ K2|urefq [k]− u ref q [k − 5]|. (15) Takšna izvedba regulatorja irefd omogoča stabilno delo- vanje obeh SM v omejenem področju obratovanja, kjer razlika v njuni obremenitvi ne sme preseči 0,4 · Mn. Iz oscilogramov na slikah 8 (c) in 9 (c) je razvidno, da je dušenje prehodnega pojava še vedno relativno dolgotrajno, zato je potrebna boljša rešitev. 5.4 Skaliran tok irefq z dodano razliko kotnih hitrosti Ustreznejšo rešitev dobimo, če namesto odvoda urefq skaliranemu toku irefq dodamo razliko kotnih hitrosti med podrejenim in nadrejenim motorjem (oz. manj in bolj obremenjenim motorjem) irefd = K1|i ref q − iq,n|+K2(ωslave − ωmaster). (16) V tem primeru je dušenje oscilacij toka irefd (slika 8 (d)) in vrtilne hitrosti (slika 9 (d)) skorajda hipno z manjšim prenihajem. Takšna rešitev omogoča stabilno obratova- nje sistema do 90 % razlike v obremenitvi obeh SM glede na Mn. Pomanjkljivost te izvedbe je potreba po informaciji o kotu zasuka rotorja posameznega SM in je posledično ni možno uporabiti pri konfiguraciji, kjer ocenimo le povprečno kotno hitrost obeh SM. Pri razširitvi vezave na več kot dva SM trčimo ob zaenkrat še nerešeno vprašanje, katero razliko kotne hitrosti je potrebno uporabiti. Ali je to razlika med povprečno ko- tno hitrostjo ostalih SM in nadrejenim ali med kotnima hitrostma dveh najbolj obremenjenih SM? Vrednosti parametrov K1 in K2, ki nastopata v poda- nih enačbah pri posameznih načinih nastavljanja irefd in sta določeni eksperimentalno, lahko bralec najde v tabeli 3. Ob tem velja omeniti, da velikost toka irefd pri vseh opisanih izvedbah regulatorja omejimo s spodnjo limito imind , ki zagotavlja izpolnjevanje stabilnostnega pogoja, in z zgornjo limito imaxd , s katero preprečimo preveliko povečanje toka irefd . Tabela 3: Parametri regulatorja irefd . nrefm = 2000 min −1 imind = 0,1 A i max d = 5 A Konstantna vrednost irefd irefd = 2,5 A Skaliran tok irefq K1 = 0,5 Skaliran tok irefq z dodanim odvodom u ref q K1 = 0,5 K2 = 2 Skaliran tok irefq z dodano razliko hitrosti K1 = 0,5 K2 = 1 0 5 10 15 t (s) 0 5 ir ef d (A ) (a) Konstantna vrednost iref d . 0 5 10 15 t (s) 0 5 ir ef d (A ) (b) Skaliran tok irefq . 0 5 10 15 t (s) 0 5 ir ef d (A ) (c) Skaliran tok irefq z dodanim odvodom u ref q . 0 5 10 15 t (s) 0 5 ir ef d (A ) (d) Skaliran tok irefq z dodano razliko kotnih hitrosti. Slika 8: Poteki irefd pri posamezni izvedbi regulatorja referen- čne vrednosti d komponente toka. 0 5 10 15 t (s) 1900 2000 2100 n m (m in ! 1 ) nrefm nm1 nm2 (a) Konstantna vrednost iref d . 0 5 10 15 t (s) 1900 2000 2100 n m (m in ! 1 ) nrefm nm1 nm2 (b) Skaliran tok irefq . 0 5 10 15 t (s) 1900 2000 2100 n m (m in ! 1 ) nrefm nm1 nm2 (c) Skaliran tok irefq z dodanim odvodom u ref q . 0 5 10 15 t (s) 1900 2000 2100 n m (m in ! 1 ) nrefm nm1 nm2 (d) Skaliran tok irefq z dodano razliko hitrosti. Slika 9: Poteki vrtilnih hitrosti obeh SM pri posamezni izvedbi regulatorja irefd . 6 ZAPOREDNA VEZAVA VEČ SM 6.1 Zaporedna vezava treh SM Delovanje regulatorja irefd na podlagi skaliranega toka irefq z dodanim odvodom u ref q je smiselno preizkusiti tudi VODENJE VEČJEGA ŠTEVILA ZAPOREDNO VEZANIH SINHRONSKIH MOTORJEV Z ENIM FREKVENČNIM PRETVORNIKOM 19 pri zaporedni vezavi treh SM. V primerjavi z vezavo dveh SM se spremenita skupni napetostni enačbi v dvoosnem KS (17), ki vsebujeta dodaten člen inducirane napetosti ud = 3Rsid + 3Ls did dt − 3ω̄Lsiq − ωr1ψR sinθ̃1− ωr2ψR sinθ̃2 − ωr3ψR sinθ̃3 uq = 3Rsiq + 3Ls diq dt + 3ω̄Lsid + ωr1ψR cosθ̃1+ ωr2ψR cosθ̃2 + ωr3ψR cosθ̃3. (17) Zaradi dodatnega SM in omejene vrednosti napetosti enosmernega tokokroga Udc = 540 V, se najvišja še dosegljiva vrtilna hitrost zniža na vrednost 1300 min−1. V primerjavi z vezavo dveh SM je pri vezavi treh za sta- bilno delovanje potreben približno 2-krat večji tok irefd , kar skladno s tabelo 4 pomeni povečanje faktorjev K1 in K2 ter spodnje limite imind . Povečanje slednje iz 0,1 A na 1 A zmanjša prenihaj toka irefd . Oscilogram navorov s slike 10 (a) potrjuje, da z naštetimi spremembami zago- tovimo stabilno delovanje sistema v stacionarnem stanju tudi pri 40 % razliki med obremenitvami posameznih SM glede na Mn. Tabela 4: Parametri regulatorja irefd pri vezavi treh SM. nrefm = 1300 min −1 imind = 1 A i max d = 5 A Skaliran tok irefq z dodanim odvodom u ref q K1 = 2 K2 = 3 0 5 10 15 t (s) 0 2 4 6 M e (N m ) Me1 Me2 Me3 (a) Navor Me. 0 5 10 15 t (s) 1200 1250 1300 1350 n m (m in ! 1 ) nrefm nm1 nm2 nm3 (b) Vrtilna hitrost nm. 0 5 10 15 t (s) 0 2 4 6 ir ef d (A ) (c) Tok iref d . Slika 10: Poteki veličin pri zaporedni vezavi treh SM. Iz poteka navorov na sliki 10 (a) in toka irefd na sliki 10 (c) lahko opazimo, da okrog t = 8 s pride do največje razlike v obremenitvi, ki ne nastopi skočno. Regulator je v intervalu od 6 s do 7,8 s, kljub večanju razlike v obremenitvi, zmanjševal vrednost toka irefd , saj se je skupna obremenitev približevala nazivni. Sistem je ob času 7,8 s že blizu meje stabilnega obratovanja, kar se vidi iz poteka vrtilne hitrosti na 10 (b). Ob njeni spremembi se odzove hitrostni regulator, ki poveča tok irefq , s tem pa posredno tudi tok i ref d . Svoj del k temu prispeva tudi aproksimiran odvod napetosti urefq , s čimer regulator irefd uspe ponovno stabilizirati sistem. Pri ostalih spremembah bremenskega navora je delovanje regulatorja ustrezno. 6.2 Zaporedna vezava štirih SM Zaradi zadovoljivih rezultatov delovanja regulatorja irefd pri zaporedni vezavi treh SM, ga apliciramo še v simulacijskem modelu s štirimi zaporedno vezanimi SM. Skupni napetostni enačbi v dvoosnem KS sta definirani kot ud = 4Rsid + 4Ls did dt − 4ω̄Lsiq − ωr1ψR sinθ̃1− ωr2ψR sinθ̃2 − ωr3ψR sinθ̃3 − ωr4ψR sinθ̃4 uq = 4Rsiq + 4Ls diq dt + 4ω̄Lsid + ωr1ψR cosθ̃1+ ωr2ψR cosθ̃2 + ωr3ψR cosθ̃3 + ωr4ψR cosθ̃4. (18) Maksimalna dosegljiva vrtilna hitrost se pri napajanju sistema z nazivno napetostjo Un (Udc = 540 V) zniža na vrednost 900 min−1. Za zagotavljanje stabilnega obra- tovanja štirih zaporedno vezanih SM, katerih razlika v obremenitvi lahko doseže 40 % Mn (slika 11 (a)), je zo- pet nujno povečanje faktorjev K1 in K2 regulatorja irefd (tabela 5). Potreben tok irefd , katerega potek prikazuje slika 11 (c), se giblje okoli vrednosti 4 A. V primerjavi z zaporedno vezavo treh SM (slika 10 (c)) je 1,25-kratno povečanje toka pri največji razliki v obremenitvi skladno s povečanjem faktorjev regulatorja irefd . Tabela 5: Parametri regulatorja irefd pri vezavi štirih SM. nrefm = 900 min −1 imind = 1 A i max d = 5 A Skaliran tok irefq z dodanim odvodom u ref q K1 = 2,5 K2 = 5 Rezultati simulacij s slike 11 potrjujejo zadovoljivo delovanje regulatorja irefd . Po drugi strani velikost po- trebnega toka irefd zagotovo predstavlja precejšnjo po- manjkljivost s stališča dodatnih izgub v statorskih navi- tjih, sploh če vemo, da pri zaporedni vezavi dveh SM tok irefd v stacionarnem stanju ni presegel vrednosti 2 A. 7 SKLEP V članku je predstavljen koncept izvedbe simulacijskega modela dveh ali več zaporedno vezanih SM, ki jih vodimo z enim FP. Rezultat opravljene stabilnostne ana- lize pogonskega sistema je razkril, da vsiljevanje dovolj velike pozitivne vrednosti magnetilne komponente sta- torskega toka irefd zagotovi stabilno obratovanje različno obremenjenih SM, pri čemer njihovo kotno hitrost ne- posredno merimo. Z namensko razvitim simulacijskim modelom so bile preverjene štiri izvedbe regulatorja irefd , 20 ČADEŽ, FIŠER, LAVRIČ, DROBNIČ 0 5 10 15 t (s) 0 2 4 6 M e (N m ) Me1 Me2 Me3 Me4 (a) Navor Me. 0 5 10 15 t (s) 800 850 900 950 n m (m in ! 1 ) nrefm nm1 nm2 nm3 nm4 (b) Vrtilna hitrost nm. 0 5 10 15 t (s) 0 2 4 6 ir ef d (A ) (c) Tok iref d . Slika 11: Poteki veličin pri zaporedni vezavi štirih SM. za najustreznejšo pa se je s stališča omejevanja izgub v navitjih motorjev in zagotavljanja ustreznih dinamičnih odzivov izkazala rešitev skaliranega tok irefq z dodano razliko kotnih hitrosti. Čeprav lahko opisano vodenje večjega števila SM z le enim FP smatramo za cenovno ugodno rešitev pri matričnih ventilatorskih sistemih, pa moramo ovre- dnotiti tudi širši kontekst uporabe takšnega pogona. Zaradi potrebnega dodatnega magnetilnega toka se povečajo toplotne izgube, kar pomeni znižanje ener- gijske učinkovitosti oziroma povišanje obratovalnih stroškov. Zaradi zaporedne vezave se soočimo tudi s težavo maksimalno dosegljive vrtilne hitrosti posame- znega SM, ki je nižja od nazivne. Rešitev je uporaba FP z večjo napetostno rezervo, ki mora za potrebe zagotavljanja stabilnosti imeti tudi tokovno rezervo, kar pomeni višjo ceno takšnega FP. Cenovno ugodni ko- mercialni FP tudi ne omogočajo uporabniku neposre- dnega spreminjanja regulacijskih algoritmov, kar one- mogoča implementacijo predstavljenega regulatorja ma- gnetilnega toka. Zato bi bilo smiselno razviti namenski FP, kar pa zaradi omejenih serij zopet pomeni cenovno vprašljivo rešitev. Teoretično dognana ustrezna rešitev stabilnega vodenja takšnega pogona ima torej v praksi vrsto pomanjkljivosti, ki zahtevajo pred dokončno oceno ekonomske upravičenosti uporabe tovrstne izvedbe ven- tilatorskega pogona temeljito presojo.