1 Uvod Z izstrelitvijo prvega umetnega satelita in vstopom v vesolje pred nekaj več kot 50 leti je človek odprl novo smer v znanosti. Omogočeno je bilo opazovanje površja, komuniciranje med celinami in v končni fazi tudi obisko- vanje sosednjih nebesnih teles ter bivanje človeka v vesolju. S skupnimi močmi se je Evropa v zadnjih desetletjih postavila na vodilni položaj tehnološkega napredka in vesoljske znanosti. Kar posameznim državam ne bi us- pelo, je omogočila Evropska vesoljska agencija, ESA. Danes ima Evropa eno najuspešnejših sodobnih raket, raziskuje vesolje z največjimi teleskopi in obiskuje plan- ete z vesoljskimi sondami. Taki uspehi ne bi bili mogoči brez tehnološkega razvoja in veliko raziskav ter primernih naložb v infrastrukturo in znanje. Projekti izdelave vesoljskih plovil so v večini precej kompleksni in morajo biti zelo dobro organizirani in vo- deni. V ta namen je nastal skupek standardov ECSS (angl. European Cooperation on Space Standardization), ki določa potek dela v vseh fazah projekta. V grobem je vsak projekt razdeljen v faze 0/A do F, ki obsegajo izvedljivostno študijo (faza 0/A), predhodni razvoj (faza B), detajlni razvoj (faza C), izdelavo in validacijo (faza D), obratovanje (faza E) ter študijo odstranitve (faza F) [5]. ESMO (angl. European Student Moon Orbiter) je tretji projekt oddelka za izobraževalne projekte agencije Razvoj simulatorja vesoljskega plovila za projekt Evropske vesoljske agencije ESMO 195 ESA (angl. ESA Education Projects Unit), v katerem ESA vodi evropske študente pri zasnovi in izdelavi vesoljskega plovila. Če bo projekt uspešen, bo to prvo evropsko vesoljsko plovilo, delo študentov, ki bo za- pustilo Zemljo in se utirilo v orbito okoli nekega drugega nebesnega telesa. Razvito plovilo bo v letu 2012 izstrel- jeno proti Luni, v njeni orbiti bo opravljalo meritve z mikrovalovnim radiometrom[4] in radarjem ter zajemalo posnetke Luninega površja s pomočjo ozkokotne kamere. V Lunini orbiti bo aktiviran tudi eksperimentalni sistem, imenovan LunaNet, ki bo omogočal internetu podobno komunikacijo med lunarnim orbiterjem in Zemljo. Projekt ESMO v večini temelji na več kot 200 pros- tovoljnih študentih iz 10 evropskih držav ter manjšega deleža fakultetnega osebja, ki vodi delo študentskih ekip. Delo pri projektu ESMO je razdeljeno med ekipe na 19 evropskih univerzah in je prvi projekt tovrstne narave. V primeru uspešne misije bo to šele drugi evropski satelit v Lunini orbiti. Glavni cilji projekta ESMO so: • zasnova, izdelava in testiranje vesoljskega plovila, delo študentskih ekip ter lansiranje plovila v vesolje, • utirjenje vesoljskega plovila v lunarno orbito, • zajem slik površine Lune ter prenos le-teh na Zemljo, • izvedba meritev z znanstveno opremo na vesoljskem plovilu. Delo pri projektu ESMO se je začelo že v letu 2006 z zbiranjem prijav zainteresiranih univerz in nji- hovih predlogov. Na podlagi teh predlogov se je izvedla študija izvedljivosti projekta, pri kateri se je preverjala izvedljivost celotne misije ter posameznih sistemov in podsistemov. Na podlagi potrjenih predlogov so na uni- verzi v Madridu začeli zbirati in sistemsko urejati podatke o posameznih podsistemih za zbiranje dokumentacije za gradnjo simulatorja. Jeseni 2009 je ekipa univerze v Ljubljani prevzela razvoj simulatorja. Sočasno z vstopom univerze v Ljubljani je projekt ESMO kot glavni izvajalec prevzelo podjetje SSTL (Sur- rey Satellite Technology), ki se ukvarja z izdelavo in lansiranjem majhnih satelitov. To podjetje je za projekt ESMO zagotovilo, da bo vesoljsko plovilo izdelano in izstreljeno po predvidenih načrtih. Podjetje SSTL pri izdelavi in študiji vesoljskih plovil ne uporablja enotnega simulatorja, zato razvoju simulatorja v sklopu projekta ESMO namenjajo veliko pozornost. Simulator je namreč pomembno orodje pri načrtovanju misije in preverjanju energijskega in △v-proračuna, ki sta močno povezana s stroški misije in se jih želi čim bolj zmanjšati. Proračun △v izraža skupno potrebno spremembo vektorja hitrosti vesoljskega plovila s pogonskim sistemom, ki je potrebna za uspešno izvedbo misije, energijski proračun pa obrav- nava bilanco generirane, shranjene in porabljene elek- trične energije. V tem članku sta predstavljena projekt ESMO ter zgradba in delovanje simulatorja. 2 Potek misije Začetek misije pomeni sprostitev vesoljskega plovila iz nosilne rakete v geostacionarno transportno orbito (angl. Geostationary transfer orbit - GTO), pri čemer se bodo aktivirali osnovni sistemi vesoljskega plovila in vz- postavili komunikacijo z bazno postajo na Zemlji. Izve- den bo manever stabilizacije plovila in usmeritve sončnih celic proti Soncu. Z zagotovitvijo napajanja se bo za- čela faza testiranja vseh sistemov plovila, v kateri bodo med preleti plovila prek bazne postaje s telemetrijskimi ukazi vklopili posamezne podsisteme ter preverili njihove odzive. Da se zmanjša obsevanost vesoljskega plovila, je zaželeno, da ta faza traja čim manj časa. V naslednji fazi bo vesoljsko plovilo s pomočjo več sunkov raketnega pogona pospešeno proti nestabilni Lan- grangeovi točki L1. Langrangeova točka L1 je točka, kjer sta gravitacijski sili Zemlje in Sonca enaki. Čeprav je vesoljsko plovilo v točki L1 bliže Soncu kot Zemlja, še vedno oba krožita z enakim obhodnim časom okoli Sonca. Ko bo Luna v ugodnem položaju, se bo z dodat- nimi manevri vesoljsko plovilo usmerilo proti njej. Tra- jektorija, ki nastane kot posledica takšnih manevrov (slika 1), zmanjša potreben ∆v v zameno za daljši čas poto- vanja. -5 0 5 10 15 x 10 5 -4 -2 0 2 4 6 x 10 5 -2 0 2 4 x 10 5 y [km] x [km] z [k m ] Slika 1. Trajektorija vesoljskega plovila Figure 1. Orbiter trajectory V tretji fazi misije bo poudarek na manevrih, ki so potrebni za uspešno utirjenje v eliptično operativno Lunino orbito z najnižjo točko okoli 100 km nad južnim polom Lune. Tej fazi sledi glavna faza misije, v kateri se bodo izvajale meritve v Lunini orbiti. Predvidena živl- jenjska doba vesoljskega plovila v tej Lunini orbiti je šest mesecev. Misija bo končana z zadnjo fazo, ko bo vesoljsko plovilo zaradi izgubljanja višine padlo na Luno. 196 Bošnak, Matko, Blažič 3 Zgradba vesoljskega plovila Vesoljsko plovilo ESMO (slika 2) bo imelo obliko kvadra v velikosti 762 mm x 438 mm x 738 mm in končno maso približno 190 kg. Zaradi relativno majhne velikosti in mase bo spadalo v kategorijo mini satelitov in bo izstrel- jeno kot sekundarni tovor na eni izmed nosilnih raket. Ker bo vesoljsko plovilo izstreljeno kot sekundarni tovor, je pri planiranju misije upoštevano katerokoli časovno okno za izstrelitev. Za glavni pogon vesoljskega plovila je izbran raketni pogon na tekoče gorivo. Gorivi MON (mešani dušikovi oksidi) in MMH (monometilhidrazin) bosta shranjeni v štirih ločenih rezervoarjih. Pri aktivaciji pogona bosta gorivi iztisnjeni iz rezervoarja s pomočjo potisnega plina, ki ga bodo uporabljali tudi za vzdrževanje in spreminjanje orientacije vesoljskega plovila prek štirih potisnih šob (angl. cold gas thruster). Za fino regulacijo orientacije bodo uporabljana štiri reakcijska kolesa (angl. reaction wheels), ki bodo v namene redundance nameščena tako, da bo regulacija orientacije vesoljskega plovila mogoča tudi v primeru okvare enega izmed koles. Orientacijo in položaj plovila bodo spremljali s po- močjo senzorskega dela plovila, ki ga bodo sestavljali senzorji za položaj Sonca (angl. sun sensor), sledilniki zvezd (angl. star tracker) ter inercijska merilna enota (angl. inertial measurement unit – IMU), sestavljena iz žiroskopskih senzorjev. Avtonomno delovanje plovila bo zagotovljeno z naprednimi sončnimi celicami, nameščenimi na dveh stranicah plovila, ki bosta med misijo proti soncu obrn- jeni pod kotom 45◦, s čimer bo zagotovljena največja prečna površina, ki bo osvetljena s soncem. Napredni al- goritmi bodo poskrbeli za sledenje točke največje moči na sončnih celicah. Presežna energija se bo shranjevala v šest Ah-akumulatorskem paketu, ki bo temeljil na litij- ionskih celicah. Ta paket bo zagotavljal neprekinjeno na- pajanje za čas, ko bo potreba po električni energiji večja od generirane iz sončnih celic, kar bo predvsem v prvi fazi poleta, ko bo vesoljsko plovilo lansirano v orbito in regulacijski sistemi še ne bodo delovali, ter v nadaljnjih fazah, ko bo plovilo zašlo v Zemljino ali Lunino senco. Električna energija iz baterij bo uporabljena tudi pri vk- lopu energijsko potratnih naprav. Tovor vesoljskega plovila so ozkokotna kamera, ki bo uporabljena za snemanje luninega površja z višine 200 km, pasivni mikrovalovni radiometer, s katerim se bo merila temperatura regolita nekaj metrov pod Luninim površjem, ter pulzni frekvenčno modulirani radar, ki bo lahko uporabljen za širokopasovno komunikacijo s plovilom in ob vrtenju satelita omogočal skeniranje že- lenega dela površja Lune tudi na senčni strani. - Pretvorba med - Model son - Ena - Porazdelitev mase časovnimi sistemi čnega sistema čbe gibanja - Referenčni okvirji - Ozkokotna kamera - Mikrovalovni radiometer - Radar - Reakcijska kolesa - Potisniki na hladni plin - Glavni pogon Pogon - Son - Baterije - Nadzor mo - Nadzor nad orientacijo in orbito - Nadzor goriva - Obravnava podatkov - Komunikacija čne celice či Podporni sistemi - Zemeljska postaja - Antena Zemlja Okolje in dinamika Tovor - Žiroskop - Senzor sonca - Sledilnik zvezd Senzorji Slika 2. Grafični prikaz zgradbe vesoljskega plovila ESMO Figure 2. Graphical presentation of the ESMO orbiter 4 Nameni uporabe simulatorja Agencije ESA je podala zahteve za simulator v ob- liki namenov uporabe simulatorja. Primarno bo simula- tor uporabljen za preverjanje pravilnega dimenzioniranja podsistemov, identifikacijo primernih mejnih vrednosti in kritičnih točk ter za splošno preverjanje celotnega sis- tema. Naloga simulatorja je simulacija vesoljskega plovila v orbiti GTO (angl. Geostationary transfer orbit), po- tovalni trajektoriji proti Luni ter v lunarni orbiti, v ka- teri se bodo opravljali poskusi. Pri tem mora simulator omogočati simulacijo vseh manevrov s pogonskim siste- mom. Rezultati te simulacije bodo pokazali, ali je sis- tem za vodenje pravilno dimenzioniran in nastavljen, da zagotavlja želen položaj in orientacijo plovila. Poleg ∆v- proračuna mora simulator omogočati analizo energijskega proračuna, ki predstavlja vpogled v generacijo in porabo električne energije v različnih razmerah. Poseben poudarek med nalogami simulatorja je v možnosti simuliranja okvar tako na pogonskem sistemu kot tudi v senzorskem in napajalnem sistemu, na podlagi katerih se preverja robustnost celotnega sistema. 5 Zgradba simulatorja Ker je delo na vesoljskem plovilu razdeljeno na funkcionalne podenote, je bilo smiselno enako razdelitev upoštevati tudi pri simulatorju. Delo je bilo razdeljeno med 10 ekip študentov, ki so si prosto izbrali podsisteme. Te študentske ekipe so imele nalogo proučiti že pripravl- jeno dokumentacijo, jo ustrezno dopolniti ali popraviti ter na podlagi te dokumentacije pripraviti modele podsiste- mov. Študentske ekipe, ki se ukvarjajo z izdelavo realnih sistemov, so med drugim imele nalogo, da posredujejo Razvoj simulatorja vesoljskega plovila za projekt Evropske vesoljske agencije ESMO 197 svoje modele, ki so jih že pripravili za študijo izvedljivosti ali za pomoč pri razvoju. Ker vseh modelov podsiste- mov nismo prejeli, je bilo treba za manjkajoče podsisteme narediti poenostavljene modele glede na podane speci- fikacije, ki se odzivajo podobno kot pravi podsistemi [2]. V nadaljnjem razvoju bodo ti poenostavljeni modeli s po- močjo ekip, ki razvijajo podsisteme, dopolnjeni. Simulator za vesoljsko plovilo ESMO je v celoti zgra- jen v okolju Matlab. Modeli podsistemov so realizirani v obliki simulacijske sheme z orodjema Matlab Simulink in Stateflow. Izbira okolja je pogojena s specifikacijami iz agencije ESA, kjer je tudi določeno, da morajo vsi modeli uporabljati standardne knjižnice in orodja. Za ob- sežnejše dele modelov ali modele, vodene s sekvenčno logiko, so uporabljeni bloki tipa Embedded Matlab Func- tion, ki omogočajo izvajanje vgrajene kode med simu- lacijo. Celotna simulacijska shema je porazdeljena in združena v funkcionalne oz. logične podenote. Z izbiro različnih kombinacij podenot je mogoče prilagajati simu- lacijsko shemo namenu uporabe. Ker je pri gradnji simulacijskih modelov pode- not potrebno poglobljeno znanje o delovanju, je bila naloga modeliranja prepuščena ekipam, ki se ukvarjajo z izdelavo realnih sistemov plovila. Pri takšni porazdelitvi dela se je treba zavedati, da ekipa, ki gradi realni sis- tem, ponavadi nima poglobljenega znanja o modeliranju in samem delovanju simulatorja [3]. Zato tako pridobljeni simulacijski modeli ponavadi še niso ustrezni za tako- jšnjo vključitev v arhitekturo simulatorja in je potrebno dodatno prilagajanje same strukture modela. Primer takšnih neustreznosti so modeli, ki so vsebovali algebra- jske zanke. Te zanke smo lahko odstranili le z reorgani- zacijo modela ali z uporabo rahlo drugačnega pristopa pri modeliranju. Še večji problem pa je združevanje simulacijskih modelov, ki vsebujejo zelo različne časovne konstante. Pri tem dobimo t. i. toge sisteme, ki so svojevrsten problem pri izvajanju simulacije [6]. Zaradi delov mod- ela, ki imajo majhne časovne konstante, je računski ko- rak zmanjšan, kar privede do podaljšanja izvajanj simu- lacijskih tekov in povečanja problema numeričnih napak pri integriranju. Takšne situacije ni lahko rešiti, zato smo se odločili za pogojno izvajanje modelov posameznih podsistemov. Modeli, ki vsebujejo zelo kratke časovne konstante, bodo vključeni le v scenarije, kjer so ti modeli aktivirani (npr. aktivacija glavnega raketnega pogona, uporaba potisnih šob na hladni plin ipd.). Končnemu uporabniku simulatorja je celotna simu- lacijska shema prikrita z uporabo grafičnih vmesnikov. Ti omogočajo izbiro simulacije enega izmed prednastavl- jenih primerov uporabe po določenem scenariju. Uporaba prednastavljenih primerov uporabe je mogoča, ker se vsi parametri, specifični za določen scenarij, nahajajo v bazi podatkov. S tem je zagotovljena ponovljivost vsakega izmed testov, ki je nujna, če simulator uporablja večja množica uporabnikov. Zato je tudi onemogočena vsaka interakcija med uporabnikom in modelom med simu- lacijo. Vsi dogodki, ki se sprožijo med simulacijo, so točno določeni v bazi podatkov med parametri za posamezen scenarij. SDB SDB0 Glavna podatkovna baza - globalni parametri - splošne konstante Pomožne podatkovne baze - parametri, vezani na določen namen uporabe - seznam scenarijev za izvedbo simulacijskega teka SDB2 .... SDB1 SDB3 Slika 3. Struktura sistemske baze podatkov Figure 3. System database structure Baza podatkov (slika 3) je zaradi lažjega urejanja s strani končnih uporabnikov realizirana v obliki pregled- nic Microsoft Excel. Podatki so shranjeni v več datotekah tipa Excel. Glavna baza parametrov vsebuje vse tiste parametre, ki se med izvajanjem simulacije ne spremin- jajo in so neodvisni od izbire primera uporabe. Vsak za- pis v bazi je označen z edinstveno oznako, ki je izpel- janka iz kratice podsistema, v katerem je uporabljen, kratkega opisa ter dimenzij spremenljivke. Oblika oz- nak je določena v eni izmed specifikacij za poimenovanje uporabljenih spremenljivk v simulatorju. Organizacija podsistemov je podrejena prejetim speci- fikacijam za primere uporabe simulatorja (angl. sim- ulator use cases). Ti primeri uporabe vsebujejo opis funkcionalnosti simulatorja za posamezne poskuse, ki jih bodo opravili končni uporabniki. Vsak posamezen primer uporabe ima svojo bazo po- datkov, ki v glavni tabeli vsebuje vse parametre, vezane na ta določen primer uporabe. Med parametri je tudi izbira simulacijske sheme za izbran primer uporabe, kar omogoča optimalno izbiro simulacijske sheme glede na časovno in numerično zahtevnost simulacije. Študij določenih podsistemov je namreč mogoč brez simulacije za ta podsistem nepomembnega simulacijskega bloka. Različni scenariji za izvedbo posameznega primera uporabe so določeni v dodatnih tabelah, ki vsebujejo dodatne parametre, vezane na scenarij ter seznam do- godkov. Seznam dogodkov je sestavljen iz specifikacije časa izvedbe in tipa dogodka. S pomočjo dogodkov je omogočeno simuliranje ukazov, poslanih prek telemetrije, okvar na sistemu ter drugih dogodkov, vezanih na speci- fične modele. 198 Bošnak, Matko, Blažič 6 Potek simulacije Določanje simulacijskega scenarija se začne z opisovan- jem le-tega v bazi podatkov. Glede na zahteve po obsegu simulacije in dogodkih, ki jih je treba simulirati, se us- trezno izpolni nova tabela v bazi podatkov pod ustreznim namenom uporabe. Uporabnik, ki načrtuje simulacijo, mora navesti časovni okvir simulacije, vsa začetna no- tranja stanja sistema, ki vplivajo na položaj delovne točke plovila ter dodatne parametre, specifične za ta scenarij. Tabela se lahko nato dopolni s seznamom dogodkov. Izvajanje simulacije (slika 4) po tako pripravljenem scenariju se začne v okolju Matlab z zagonom glavne M-skripte, ki poskrbi za naložitev glavne baze podatkov iz datoteke v delovni spomin Matlaba in prikaz uporab- niškega vmesnika za izbiro namena uporabe. Ko uporab- nik opravi to izbiro, se iz ustrezne pomožne baze po- datkov naloži seznam scenarijev, ki se prikaže uporabniku v novem oknu. Po izbiri scenarija se začne avtomatiziran postopek izvedbe simulacije. Na podlagi izbranega na- mena uporabe se izbere primerna simulacijska shema, ki vsebuje le za ta namen uporabe nujne modele podsiste- mov. Iz baze podatkov se naložijo v delovni spomin tudi vsa začetna stanja sistema. Poskus, ki se ga simulira v enem simulacijskem teku, je razdeljen v več simulacijskih etap, katerih dolžina je določena v bazi podatkov kot parameter simulacije. Prva simulacijska etapa se požene po uspešni inicializaciji. Simulacija je izvedena s prilagodljivim korakom in in- tegracijsko metodo ode45. Po izvedbi ene etape se vsa končna stanja sistema shranijo v delovno okolje Matlaba, vrednosti relevantnih signalov pa se z izbranim časom vzorčenja shranijo v datoteko rezultatov. Če pogoj za zaustavitev simulacije ni izpolnjen, se naslednja simu- lacijska etapa začne z nalaganjem končnih stanj sistema iz prejšnje simulacijske etape. Pogoj za zaustavitev sim- ulacijskega teka je lahko vezan na čas simulacije ali na določen dogodek, ki lahko sproži predčasno zaustavitev. Ob koncu simulacijskega teka se izvede analiza za- pisanih vrednosti, na podlagi katere se generira poročilo o simulaciji. Vsebina poročila je odvisna od namena uporabe, ki je bil izbran ob zagonu simulacije, in lahko vsebuje seznam vrednosti konstant in parametrov, uporabljenih pri simulaciji, podatke o izbranem namenu uporabe ter tabelarični in/ali grafični prikaz rezultatov, dobljenih s simulacijo. Pri vsakem simulacijskem teku se generira nov par datotek z rezultati in poročilom. 7 Vodenje dokumentacije Pomemben vidik pri sodelovanju pri projektu, kot je ESMO, je vodenje dokumentacije (slika 5). Ker gre za projekt, pri katerem sodeluje velika množica ljudi, je dokumentacija osnova za izmenjavo informacij. Pri izdelavi simulatorja je potrebno tesno sodelovanje z ekipami, ki so zadolžene za izdelavo realnih sistemov SDB SDB prevajalnik Simulacijsko jedro Uporabniški vmesnik SDB izbirnik Izbirnik simulacijske sheme Namen uporabe Zagon in zaustavitev simulacijskega teka Vmesnik za shranjevanje rezultatov Generiranje avtomatiziranih poročil Slika 4. Struktura simulatorjaFigure 4. Simulator structure vesoljskega plovila, saj imajo ti največ vpogleda v naravo delovanja posameznega podsistema. Te ekipe so bile tudi zadolžene za izdelavo začetnih specifikacij o podsistemih, na podlagi katerih so se izdelali modeli podsistemov. Za simulator je treba izdelati še dodatno doku- mentacijo, ki natančneje določa specifikacije modelov podsistemov, arhitekture simulatorja in namene uporabe. Dokumentirano je tudi delo na posameznih fazah razvoja simulatorja. V sklepni fazi izdelave simulatorja bo doku- mentacija dopolnjena z navodili za uporabo simulatorja. V teh navodilih bodo poleg zahtev za poganjanje simula- torja opisani postopki za izvajanje simulacijskih tekov ter načrtovanje in vpisovanje dodatnih simulacijskih scenari- jev v sistemsko podatkovno bazo. Pri izdelavi dokumentacije je treba upoštevati stan- darde za pisanje projektne dokumentacije, ki sta jih določila agencija ESA in podjetje SSTL. (SSS) (SRS) Specifikacija zasnove (DD) Načrt testov (TP) Poročilo o rezultatih testiranja (TR) Navodila za uporabo Načrt za izvedbo simulacij Opredelitev zahtev (URD) Standardi Podatkovna baza Dokument za določitev vmesnikov (ICD) Projektni dokumenti Zahteve uporabnikov Opredelitev specifikacij Slika 5. Potek dokumentiranja Figure 5. Documentation progress 8 Sklep Trenutno se projekt ESMO nahaja v sklepnem delu faze B, kjer se začetne zasnove sistemov začenjajo realizirati z realnimi sistemi. Predstavljen simulator je prav tako v gradnji in bo izpopolnjen v naslednjih fazah projekta. Največ pozornosti bo namenjene uporabi čim bolj točnih modelov realnih sistemov, s katerimi bomo lahko zago- tovili, da bodo rezultati, pridobljeni s pomočjo izvajanja simulacij, zelo podobni tistim iz realnih sistemov. Na podlagi izpopolnjenega simulatorja bo v nasled- njih fazah potekalo delo na simulacijskem okolju, ki bo teklo v realnem času in bo omogočalo testiranje in pre- verjanje realnih sistemov. V takem simulacijskem okolju bo potekalo tudi izobraževanje operaterjev vesoljskega plovila ter v končni fazi preverjanje delovanja plovila v realnem času. 9 Literatura [1] Andrej Čadež. Uporaba vesoljskih tehnologij, poglavje Gibanje vesoljskih sond in fizikalne osnove astronavtike, str. 1–52. Didakta, 1996. [2] Maja Atanasijevič-Kunc. Modeliranje procesov. Založba FE in FRI, Ljubljana, 2005. [3] Sašo Blažič, Drago Matko. The training simulator for the ghazi-barotha hydro-powerplant. Borut Zupančič, Rihard Karba, Sašo Blažič, uredniki, Proceedings of the 6th EU- ROSIM Congress on Modelling and Simulation, Volume 2, str. 1–7, 2007. [4] M. Montopoli, P. Tognolatti, F.S. Marzano, M. Pierdicca, G. Perrotta. Remote sensing of the moon sub-surface from a spaceborne microwawe radiometer aboard the european student moon orbiter (esmo). Geoscience and Remote Sensing Symposium, 2007. IGARSS 2007. IEEE Interna- tional, str. 4451 –4454, july 2007. [5] ECSS Secretariat. Space Engineering - System Modelling and Simulation. ESA-ESTEC, Requirements & Standards Division, Noordwijk, The Netherlands, 2006. Published by: ESA Publication Division. [6] Borut Zupančič. Simulacija dinamičnih sistemov. Fakul- teta za elektrotehniko in računalništvo, Ljubljana, 1995. Matevž Bošnak je diplomiral leta 2009 na Fakulteti za elek- trotehniko v Ljubljani, zdaj je podiplomski študent in je kot mladi raziskovalec zaposlen v Laboratoriju za avtonomne mo- bilne sisteme na isti fakulteti. Drago Matko je redni profesor na Fakulteti za elektrotehniko Univerze v Ljubljani. Izpopolnjeval se je na Inštitutu za reg- ulacijsko tehniko v Darmstadtu in na Inštitutu za vesoljske in astronavtične znanosti v Tokiu. Objavil je petinpetdeset člankov v strokovnih revijah in več kot 270 prispevkov na konferencah. Napisal je šest učbenikov za študente in enega prevedel. Je soav- tor dveh knjig, tiskanih pri založbi Prentice Hall. Bil je gostujoči profesor na tehniški strokovni šoli v Gelsenkirchnu (Nemčija), Tuzli (Bosna in Hercegovina) in Bahii Blanci (Argentina). Leta 1989 je prejel nagrado ministrstva za znanost in tehnologijo za svoje delo na področju adaptivnega vodenja sistemov, leta 2000 Vidmarjevo nagrado Fakultete za Elektrotehniko univerze v Ljubljani za pedagoško delo in leta 2003 najvišje slovensko priznanje za znanstvene dosežke, Zoisovo nagrado. Sašo Blažič je izredni profesor na Fakulteti za elektrotehniko Univerze v Ljubljani. Na omenjeni fakulteti je diplomiral, magistriral in doktoriral v letih 1996, 1999 in 2002. Njegovo raziskovalno delo vključuje adaptivno, mehko in prediktivno vo- denje, modeliranje nelinearnih sistemov ter vodenje avtonomnih mobilnih sistemov.