1 UVOD Na različnih področjih se vse bolj uveljavljajo sistemi zagotavljanja kakovosti in prav nič drugače ni na področju izobraževanja. Pri tem se pogosto izvajajo različne oblike samoevalvacij [1], kamor uvrščamo tudi samoocenjevanje kandidatov na preizkusih znanja za preverjanje doseganja želenih učnih izidov. Na terciarnem nivoju izobraževanja lahko povsem upravičeno pričakujemo, da bodo študenti zaradi ustrezne predhodne usposobljenosti znali svoje učne izide objektivno ovrednotiti [2, 3]. Kljub temu pa pri tovrstnem samoocenjevanju dokaj pogosto zaznamo t. i. Dunning-Krugerjev učinek [4], ko si študenti, ki jih ocenjevalci ocenijo kot podpovprečne, praviloma pripišejo višjo oceno od dejanske. Podobno velja za študente, ki dosegajo nadpovprečne rezultate – ti sami sebe ocenijo slabše, kot jih oceni ocenjevalec. Temu učinku se ne izognemo niti pri samoevalvacijah študentov, ki se usposabljajo za pedagoške poklice, čeprav so njihove kompetence v ocenjevanju že dokaj precej razvite in zagotovo boljše kot pri študentih iz nepedagoških študijskih programov [5]. Na prelomu tisočletja sta bila univerzitetni in visokošolski strokovni študijski program s področja elektrotehnike na Fakulteti za elektrotehniko Univerze v Ljubljani v zrelem obdobju svojega življenjskega cikla. Nekaj generacij študentov je že uspešno zaključilo študij, na obzorju pa so se že kazale prve nevarnosti bolonjske prenove študijskih programov [6, 7]. Bolonjska prenova, tako kot je bila zastavljena in potem tudi izvedena, ni pripomogla samo k nujni vsebinski prevetritvi študijskih programov in doseganju deklariranih »pospeševalnih« ciljev, temveč je okrepila številne negativne tendence, na kar smo izvajalci pedagoškega procesa že predhodno in pravočasno opozarjali. Med temi realiziranimi tendencami lahko izpostavimo podaljšanje časa študija, nižanje vstopnega praga in posledično upad motiviranosti študentov, kar je v negotovih okvirih financiranja visokega šolstva privedlo do zmanjšanja zahtevnosti študijskih programov in posledično ugleda poklicev, za katere se študenti usposabljajo. Znotraj predbolonjskega univerzitetnega študijskega programa Elektrotehnika (UNI-E), ki je na Fakulteti za elektrotehniko Univerze v Ljubljani trajal 9 semestrov in 6 mesecev za diplomsko delo, so se študenti ob vpisu v 3. letnik odločali med štirimi različnimi smermi, med katerimi je bila tudi Močnostna elektrotehnika (ME). V predbolonjskem visokošolskem strokovnem študijskem programu Elektrotehnika (VSP-E), ki je trajal 6 semestrov in 9 mesecev praktičnega usposabljanja, nakar so sledili še trije meseci za izdelavo diplomskega dela, pa je podobno strokovno področje pokrivala smer Energetska tehnika in avtomatizacija postrojev (ETAP), ki so jo študenti lahko izbrali ob vpisu v 2. letnik. Študenti programa UNI-E na smeri ME so v 3. letniku poslušali celoletni predmet Digitalna krmilja in teorija regulacij (DKTR-UNI), kjer so v prvem delu (DK) pridobili osnovne kompetence za reševanje krmilnih problemov s pomočjo programirljivih krmilnikov (PLC), drugi del predmeta pod imenom Teorija regulacij (TR-UNI) pa je bil namenjen regulacijski tehniki in je pripravil študente na delo tako z linearnimi kot tudi nelinearnimi regulacijskimi sistemi s področja močnostne elektrotehnike, ki so jih čakali pri predmetih v višjih letnikih. Izpit pri tem predmetu (pisni in ustni) so študenti navadno opravljali v dveh ločenih delih, skladno s potekom izvajanja predmeta: po prvem semestru iz dela Digitalna krmilja, po drugem semestru pa iz dela Teorija regulacij; pri zadnjem so študenti imeli možnost opravljanja pisnega dela izpita z dvema kolokvijema. Na programu VSP-E, smer ETAP, so se študenti v poletnem semestru 2. letnika srečali s predmetom Regulacijska tehnika (RT-VSP), pri katerem so usvojili osnove regulacijske tehnike, vendar v manjšem obsegu in na manj zahtevni teoretični ravni, kot je veljalo za študente pri predmetu DKTR-UNI (natančneje, pri delu TR-UNI) z univerzitetnega programa UNI-E. Preverjanje znanja pri predmetu Regulacijska tehnika je potekalo v obliki pisnega in ustnega izpita. Upadanje povprečnih rezultatov pisnega izpita oz. kolokvijev pri obeh predstavljenih predmetih v predbolonjskih programih, slabša pripravljenost študentov na ustnem delu izpita in že predhodno zaznani upad motiviranosti na predavanjih in vajah so narekovali iskanje ukrepov, ki bi stanje izboljšali. Tako smo že pred uvedbo prenovljenih programov pri predmetih s področja regulacijske tehnike vpeljali samoevalvacijski mehanizem za študente, ki so napovedovali svoje dosežke na pisnih preverjanjih PRIMERJAVA SAMOEVALVACIJ ŠTUDENTOV PRI PREDMETIH S PODROČJA REGULACIJSKE TEHNIKE PRED BOLONJSKO PRENOVO ŠTUDIJSKIH… 195 znanja [8]. Rezultati takratne raziskave so pokazali občutno razliko med predmetoma v univerzitetnem in visokošolskem študijskem programu, in to ne samo pri konkretnih dosežkih, temveč tudi pri rezultatih samoevalvacije, ki so v visokošolskem programu zelo odstopali od doseženih rezultatov. Kljub relativno majhnemu številu takrat zajetih izpitov je bil očiten vpliv želje po doseganju pozitivne ocene, medtem ko so študenti z boljšimi dosežki izražali večjo kritičnost do svojega znanja. Po bolonjski prenovi na Fakulteti za elektrotehniko Univerze v Ljubljani od študijskega leta 2009/2010 izvajamo dva triletna dodiplomska študijska programa 1. stopnje s področja elektrotehnike: univerzitetni program Elektrotehnika (BUN-E) in visokošolski strokovni program Aplikativna elektrotehnika (BVS-AE). Študenti univerzitetnega programa BUN-E se ob vpisu v 3. letnik odločijo za eno izmed štirih smeri, med katerimi je tudi smer Energetika in mehatronika (EM). Na tej smeri poslušajo obvezni predmet Regulacijska tehnika (RT-UN), kjer se srečajo tako z linearnimi kot tudi nelinearnimi regulacijskimi sistemi s področja močnostne elektrotehnike. Izpit pri tem predmetu sestavljata pisni in ustni del, pri čemer imajo študenti možnost opravljanja pisnega dela izpita z dvema kolokvijema. V visokošolskem strokovnem programu BVS-AE pa študenti že ob vpisu v 2. letnik izberejo eno izmed petih smeri; med njimi je tudi smer Energetska tehnika in avtomatizacija postrojev (ETAP). Tu se v 2. letniku vključijo v obvezni predmet Osnove regulacijske tehnike (ORT-VS), pri katerem usvojijo temeljna znanja iz regulacij s področja močnostne elektrotehnike. Tudi pri tem predmetu preverjanje znanja poteka v obliki izpita, ki ga sestavljata pisni in ustni del, z možnostjo opravljanja pisnega dela izpita z dvema kolokvijema. V nadaljevanju prispevka bodo predstavljeni rezultati raziskave samoocenjevanja študentov pri predmetih s področja regulacijske tehnike za razširjeno obdobje predbolonjskih študijskih programov, ki vključuje tudi čas do dokončnega prenehanja možnosti zaključka študija po teh programih (do 30.09.2016), prav tako pa bodo predstavljeni rezultati študentskih samoevalvacij za celotno obdobje izvajanja prenovljenih študijskih programov. 2 NAPOVEDOVANJE REZULTATOV PISNIH IZPITOV KOT NAČIN SAMOEVALVACIJE ŠTUDENTOV Postopek samoevalvacije smo zastavili tako, da smo študente pred začetkom pisnega dela izpita ali kolokvija zaprosili za enominutni razmislek, po katerem so napovedali, kakšen rezultat pisnega izpita pričakujejo glede na svojo pripravljenost. Študenti so podali svojo napoved, zaokroženo na 5 odstotnih točk, preden so se seznanili s konkretnimi izpitnimi vprašanji in nalogami. Študente smo po zaključku pisnega dela izpita ali kolokvija še enkrat prosili za enominutni razmislek, po katerem so ponovno napovedali svoja pričakovanja glede rezultata. To, drugo napoved so seveda podali na podlagi konkretnih izkušenj pri reševanju nalog in odgovarjanju na vprašanja pisnega dela izpita ali kolokvija. Tudi tokrat so napoved svojega rezultata zaokrožili na 5 odstotnih točk. Žal nam zaradi omejenih časovnih okvirov po uvedbi prenovljenih študijskih programov ni uspelo nadaljevati s še enim zanimivim in koristnim postopkom pri samoevalvaciji, v katerem so študenti ob ogledu svojih pisnih izdelkov prejeli kopije svojih (rešenih, a nepregledanih) izpitnih pol in točkovalnik s pravilnimi odgovori oz. rešitvami. Na podlagi točkovalnika so morali še sami oceniti svoj pisni izpit. Kljub opustitvi tovrstnega samoocenjevanja pa smo vse študente povabili na ogled pisnih izpitov, kjer jim je bil izročen tudi točkovalnik, tako da so lahko temeljito preverili, kako so bila ovrednotena njihova opravila na pisnem delu izpita. Zagotovo je pogovor s študentom ob ogledu pisnega izpita, ki se zvezno nadaljuje v ustni del izpita, pomemben tudi s stališča pridobivanja širših komunikacijskih kompetenc in bi ga bilo možno dograditi skozi sistem tutorstva. Neposredno zaznani učinek tovrstnega ogleda se kaže v poglobljenem in doslednem odpravljanju morebitnih napak pri ocenjevanju študentovega pisnega izpita, ki jih pri tej raziskavi sicer ni bilo veliko. Na podlagi teh izkušenj pa je mogoče pripraviti še ustreznejša izpitna vprašanja in naloge ter primerno utežiti točkovalnike. 3 REZULTATI SAMOEVALVACIJ IN ANALIZA V raziskavo smo vključili vse izpitne roke in kolokvije v predbolonjskih študijskih programih (UNI-E in VSP-E) od 03.09.2002 do 15.02.2016, pri čemer je treba upoštevati, da sta se predmeta DKTR-UNI in RT-VSP nazadnje izvajala v študijskih letih 2010/2011 (DKTR-UNI) in 2009/2010 (RT-VSP). Izpitni roki za ta predmeta po navedenih študijskih letih so bili namenjeni »zamudnikom«. V prenovljenih študijskih programih (BUN-E in BVS-AE) pa je raziskava zaobjela vse od 1. kolokvija pri predmetu RT-UN v študijskem letu 2011/2012 z dne 30.11.2011, do izpitnega roka pri predmetu ORT-VS z dne 26.06.2019. Iz analize so izvzete številne izjeme, ki bi lahko celotno sliko popačile, npr. študenti, ki se izpita kljub prijavi niso udeležili, a jim je bil zato v evidenco pisnega izpita vpisan rezultat 0 %. 3.1 Univerzitetna študijska programa pred prenovo in po njej Pri predbolonjskem delnem predmetu Teorija regulacij (TR-UNI) v programu UNI-E je bilo zajetih 530 izpitov ali kolokvijev v 9 študijskih letih na skupaj 34 izpitnih ali kolokvijskih rokih. Od tega je skupaj 14 kolokvijskih 196 NEDELJKOVIĆ rokov: 6 rokov za 1. kolokvij (skupaj 200 prvih kolokvijev) in 8 rokov za 2. kolokvij (skupaj 246 drugih kolokvijev) ter 20 rednih izpitnih rokov (skupaj 84 izpitov). Ker je bil predmet DKTR-UNI celoletni, se je v dveh letih za del tega predmeta TR-UNI izvedel samo t. i. 2. kolokvij, ki je pomenil tudi delni izpit za ta del predmeta, v enem letu pa se je izvedel samo izpit. Vidimo, da se je večina študentov (od skupaj 271 prvovpisanih na ta predmet v obravnavanih letih) odločila za opravljanje izpita s kolokviji. Drugega kolokvija se je v povprečju udeležilo skoraj 31 študentov, na rednih izpitnih rokih pa so v povprečju sodelovali 4 študenti. Prvega kolokvija se je v povprečju udeležilo 33 študentov, povprečna prehodnost s 1. na 2. kolokvij je bila 80,00 %. V prenovljenem univerzitetnem programu BUN-E, smer EM, je bilo pri predmetu Regulacijska tehnika (RT-UN) obravnavanih 538 izpitov ali kolokvijev v 8 študijskih letih na skupaj 43 izpitnih ali kolokvijskih rokih. Od tega je skupaj 16 kolokvijskih rokov: v posameznem študijskem letu po en rok za 1. kolokvij (skupaj 232 prvih kolokvijev) in po en rok za 2. kolokvij (skupaj 207 drugih kolokvijev) ter 27 rednih izpitnih rokov (skupaj 99 izpitov). Iz teh številk je razvidno, da se je večina študentov (od skupaj 258 prvovpisanih na ta predmet v obravnavanih letih) odločila za opravljanje izpita s kolokviji. Povprečna udeležba študentov na rednih izpitnih rokih je namreč manj kot 4, na 2. kolokviju, kjer je pogoj za udeležbo uspešno opravljen 1. kolokvij, pa je v povprečju sodelovalo več kot 25 kandidatov. Povprečna prehodnost s 1. na 2. kolokvij je bila kar 89,22 %. Tabela 1 prikazuje povprečni doseženi rezultat, povprečno napoved pred pisanjem in povprečno napoved po pisanju skupaj s standardnimi odkloni za izpite in kolokvije pri predmetu Digitalna krmilja in teorija regulacij, del Teorija regulacij (TR-UNI) v predbolonjskem univerzitetnem študijskem programu (UNI-E), v primerjavi s predmetom Regulacijska tehnika (RT-UN) v prenovljenem univerzitetnem študijskem programu (BUN-E). Na sliki 1 sta podana histograma za predmeta Teorija regulacij (TR-UNI) (a) in Regulacijska tehnika (RT-UN) (b). Histograma prikazujeta deleže študentov, ki so napovedali določen rezultat pred pisanjem in po pisanju, in deleže študentov, ki so takšen rezultat pisnega izpita ali kolokvija dosegli. Pri tistih napovedih rezultatov, ki so mnogokratnik 10 %, opažamo višje frekvence od frekvenc za vmesne rezultate (razredi na 5 %). Zato razmišljamo, da bi v prihodnje napovedi podajali zaokroženo na 10 odstotnih točk. V nadaljevanju je za predmet Teorija regulacij (TR-UNI) predstavljena odvisnost doseženih rezultatov od samoevalvacije pred pisanjem (slika 2a) in od samoevalvacije po pisanju (slika 3a). Vzporedna predstavitev za predmet Regulacijska tehnika (RT-UN) je na slikah 2b in 3b. Razvidno je, da je doseženo povprečje pri predmetu Regulacijska tehnika (RT-UN) za 5 odstotnih točk višje kot pri predbolonjskem predmetu Teorija regulacij (TR-UNI); odstopanje obeh samoevalvacijskih napovedi od doseženega rezultata je pri obeh predmetih podobno. Izboljšanje doseženih rezultatov v prenovljenem programu lahko pripišemo bistvenemu zmanjšanju števila vpisnih mest v študijskem programu BUN-E s 300 v študijskem letu 2009/2010 na 150, kolikor jih razpisujemo od študijskega leta 2011/2012. Rezultat, nižji od 50 %, je na pisnih preizkusih pri predmetu Teorija regulacij (TR-UNI) doseglo 118 kandidatov ali 22,26 % vseh, pri predmetu Regulacijska tehnika (RT-UN) pa 75 kandidatov ali 13,94 % vseh, kar tudi kaže na izboljšanje. Za oba predmeta je značilno, da so se kandidati, ki so dosegli visok rezultat (več kot 90 %), pri obeh napovedih podcenili, kar je skladno z ugotovitvami, podanimi v [4]. Obenem so ti kandidati pri obeh predmetih svojo napoved po pisanju znatno povišali in se z njo bolj približali svojemu dejanskemu dosežku. Pri nižjih doseženih rezultatih (manj kot 50 %) pa opažamo, da so bila pričakovanja kandidatov pred pisanjem in tudi po njem nekoliko večja od dosežkov. Pri predmetu Teorija regulacij (TR-UNI) so pred pisanjem svoje znanje ocenili negativno (napovedanih manj kot 50 %) samo trije kandidati, pri predmetu Regulacijska tehnika (RT-UN) pa 5 kandidatov, kar kaže na resen pristop k preverjanju znanja. 3.2 Visokošolska strokovna študijska programa pred prenovo in po njej Za predmet Regulacijska tehnika (RT-VSP) v predbolonjskem visokošolskem programu VSP-E, smer ETAP, smo obravnavali skupaj 347 izpitov iz 8 študijskih let; kolokvijev nismo izvajali vsako leto in smo jih iz analize izvzeli. Skupno število prvovpisanih študentov pri tem predmetu v zajetih letih je bilo 245. Skupaj je bilo izvedenih 50 izpitnih rokov. Rednega izpitnega roka se je v povprečju udeležilo 7 študentov, pri čemer je treba upoštevati, da je bilo v času trajanja izvajanja študijskega programa (do vključno študijskega leta 2009/10) izvedenih 38 rednih izpitnih rokov za 306 udeležencev. Poznejši izpitni roki so bili namenjeni »zamudnikom« – na 12 rokov je prišlo skupaj 41 kandidatov. Pri predmetu Osnove regulacijske tehnike (ORT-VS) v prenovljenem visokošolskem programu BVS-AE, smer ETAP, smo obravnavali 562 izpitov ali kolokvijev iz 9 študijskih let. Skupno število prvovpisanih študentov pri tem predmetu v zajetih letih je bilo 242. Število obravnavanih izpitnih ali kolokvijskih rokov je 43, od tega je 16 kolokvijskih rokov in 27 rednih izpitnih rokov, pri čemer je bilo upoštevanih skupaj 180 prvih kolokvijev in 126 drugih kolokvijev ter 256 pisnih izpitov. Kolokvije smo začeli izvajati šele v drugem letu izvajanja predmeta v prenovljenem študijskem programu. Razberemo lahko, da je pri tem predmetu prehodnost s 1. na 2. kolokvij 70,00 %, kar je precej PRIMERJAVA SAMOEVALVACIJ ŠTUDENTOV PRI PREDMETIH S PODROČJA REGULACIJSKE TEHNIKE PRED BOLONJSKO PRENOVO ŠTUDIJSKIH… 197 manj kot pri predmetu Regulacijska tehnika (RT-UN) v prenovljenem univerzitetnem programu BUN-E. Zato se je 2. kolokvija v povprečju udeležilo manj kot 16 kandidatov, povprečna udeležba na rednem izpitnem roku pa je bila več kot 9. Podobno kot pri predmetih v univerzitetnih programih tudi pri obeh predmetih v visokošolskih strokovnih programih opazimo, da so se kandidati, ki so dosegli visok rezultat (več kot 90 %), pri svojih napovedih podcenili. Pri predmetu prenovljenega programa Osnove regulacijske tehnike (ORT-VS) je seveda delež študentov z visokim dosežkom (9,07 %) precej večji kot pri predmetu iz predbolonjskega programa Regulacijska tehnika (RT-VSP) (5,76 %). Pri študentih z nižjim doseženim rezultatom (manj kot 50 %) so bila pričakovanja pred pisanjem in tudi po njem občutno večja od njihovih dejanskih dosežkov. Pri predmetu Regulacijska tehnika (RT-VSP) je pred pisanjem svoje znanje ocenilo negativno (napovedanih manj kot 50 %) 7 kandidatov, od tega sta se dva ocenila z 0 %; pri predmetu Osnove regulacijske tehnike (ORT-VS) pa se je pred pisanjem negativno ocenilo 10 kandidatov, pri čemer se jih je kar 6 ocenilo z 0 %. K temu znatno pripomore udeležba (in predvsem poskušanje sreče) povsem nepripravljenih kandidatov na 1. kolokviju, kajti takšen poskus se ne šteje v omejeno število opravljanj izpita pri posameznem predmetu. Tabela 1: Doseženi in samoevalvacijski rezultati pisnih izpitov in kolokvijev pri predmetih Digitalna krmilja in teorija regulacij, del Teorija regulacij (UNI-E), in Regulacijska tehnika (BUN-E). Digitalna krmilja in teorija regulacij, del Teorija regulacij (UNI-E) Regulacijska tehnika (BUN-E) Število Povprečje (%) STD Število Povprečje (%) STD Doseženi rezultat A 530 66,52 22,96 538 71,56 20,64 Napoved pred pisanjem B 530 73,93 11,15 538 73,63 11,13 Napoved po pisanju C 530 70,75 18,33 538 73,04 17,13 Razlika napovedi pred pisanjem B–A 530 7,42 20,61 538 2,07 17,93 Razlika napovedi po pisanju C–A 530 4,23 15,78 538 1,48 15,62 a) Teorija regulacij (UNI-E) b) Regulacijska tehnika (BUN-E) Slika 1: Deleža napovedanih rezultatov pisnih izpitov in kolokvijev pred pisanjem in po pisanju ter delež konkretno doseženih rezultatov pri predmetih Digitalna krmilja in teorija regulacij, del Teorija regulacij (UNI-E), in Regulacijska tehnika (BUN-E). 0% 5% 10% 15% 20% 25% 30% D e le ž Rezultat (%) Napoved pred pisanjem (%) Napoved po pisanju (%) Doseženi rezultat (%) 0% 5% 10% 15% 20% 25% 30% D e le ž Rezultat (%) Napoved pred pisanjem (%) Napoved po pisanju (%) Doseženi rezultat (%) 198 NEDELJKOVIĆ a) Teorija regulacij (UNI-E) b) Regulacijska tehnika (BUN-E) Slika 2: Doseženi rezultati pisnih izpitov in kolokvijev v odvisnosti od napovedi pred pisanjem pri predmetih Digitalna krmilja in teorija regulacij, del Teorija regulacij (UNI-E), in Regulacijska tehnika (BUN-E). a) Teorija regulacij (UNI-E) b) Regulacijska tehnika (BUN-E) Slika 3: Doseženi rezultati pisnih izpitov in kolokvijev v odvisnosti od napovedi po pisanju pri predmetih Digitalna krmilja in teorija regulacij, del Teorija regulacij (UNI-E), in Regulacijska tehnika (BUN-E). 3.3 Primerjava univerzitetnih in visokošolskih strokovnih programov Iz tabel 1 in 2 razberemo, da so doseženi rezultati pri predmetih v univerzitetnih programih (TR-UNI in RT-UN) znatno višji od dosežkov pri predmetih v visokošolskih strokovnih programih (RT-VSP in ORT-VS). Očitna so tudi večja pričakovanja študentov visokošolskih strokovnih programov – njihove samoevalvacije tako pred pisanjem kot po njem bistveno odstopajo od doseženih rezultatov. Zanimivo pa je, da je po bolonjski prenovi tako v univerzitetnih kot tudi visokošolskih programih prišlo do občutnega zmanjšanja razlike med samoevalvacijo in doseženim rezultatom. To si lahko razlagamo z že omenjenim izboljšanjem povprečnega doseženega rezultata v 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 Napoved pred pisanjem (%) Doseženi rezultat (%) Linear (Doseženi rezultat (%)) 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 Napoved pred pisanjem (%) Doseženi rezultat (%) Linear (Doseženi rezultat (%)) 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 Napoved po pisanju (%) Doseženi rezultat (%) Linear (Doseženi rezultat (%)) 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 Napoved po pisanju (%) Doseženi rezultat (%) Linear (Doseženi rezultat (%)) PRIMERJAVA SAMOEVALVACIJ ŠTUDENTOV PRI PREDMETIH S PODROČJA REGULACIJSKE TEHNIKE PRED BOLONJSKO PRENOVO ŠTUDIJSKIH… 199 prenovljenih programih kot posledico omejitve vpisa. Tako tudi težnja študentov, ki na izpit ne pridejo ustrezno pripravljeni, po doseganju »magičnih« 50 % ne pride več do tolikšnega izraza. Z navzkrižno primerjavo slik 1 in 4, slik 2 in 5 ter slik 3 in 6 lahko to razmišljanje potrdimo. 4 ZAKLJUČEK Z rezultati študentske samoevalvacije pisnih izpitov s področja regulacijske tehnike lahko potrdimo Dunning- Krugerjev učinek tako za predmete pred bolonjsko prenovo študijskih programov kot tudi za predmete po njej. Dunning-Krugerjev učinek je bistveno bolj izrazit pri predmetih iz obeh visokošolskih strokovnih programov (pred bolonjsko prenovo in po njej) kot pri predmetih v univerzitetnih programih. Ker je povprečni doseženi rezultat pisnega izpita pri študentih visokošolskih strokovnih programov dokaj nizek, je razumljiva njihova težnja po doseganju pozitivne samoevalvacijske ocene (50 % ali več); njihova pričakovanja (zlasti tista pred seznanitvijo z izpitnimi vprašanji) v povprečju znatno presegajo dejansko dosežene rezultate. Študenti z realno boljšimi dosežki pa izražajo večjo kritičnost do svojega znanja in večinoma podajajo nižjo lastno oceno. V splošnem opažamo izboljšanje povprečne ocene pri predmetih v prenovljenih programih v primerjavi s predmeti pred prenovo, kar lahko pripišemo občutnemu zmanjšanju števila vpisnih mest v prenovljenih študijskih programih. Tabela 2: Doseženi in samoevalvacijski rezultati pisnih izpitov in kolokvijev pri predmetih Regulacijska tehnika (VSP-E) in Osnove regulacijske tehnike (BVS-AE). Regulacijska tehnika (VSP-E) Osnove regulacijske tehnike (BVS-AE) Število Povprečje (%) STD Število Povprečje (%) STD Doseženi rezultat A 347 47,12 25,37 562 55,69 25,45 Napoved pred pisanjem B 347 66,08 12,11 562 65,98 12,52 Napoved po pisanju C 347 56,30 19,27 562 59,21 19,30 Razlika napovedi pred pisanjem B–A 347 18,97 23,00 562 10,29 23,69 Razlika napovedi po pisanju C–A 347 9,18 16,85 562 3,52 16,87 a) Regulacijska tehnika (VSP-E) b) Osnove regulacijske tehnike (BVS-AE) Slika 4: Deleža napovedanih rezultatov pisnih izpitov in kolokvijev pred pisanjem in po pisanju ter delež konkretno doseženih rezultatov pri predmetih Regulacijska tehnika (VSP-E) in Osnove regulacijske tehnike (BVS-AE). 0% 5% 10% 15% 20% 25% 30% D e le ž Rezultat (%) Napoved pred pisanjem (%) Napoved po pisanju (%) Doseženi rezultat (%) 0% 5% 10% 15% 20% 25% 30% D e le ž Rezultat (%) Napoved pred pisanjem (%) Napoved po pisanju (%) Doseženi rezultat (%) 200 NEDELJKOVIĆ a) Regulacijska tehnika (VSP-E) b) Osnove regulacijske tehnike (BVS-AE) Slika 5: Doseženi rezultati pisnih izpitov in kolokvijev v odvisnosti od napovedi pred pisanjem pri predmetih Regulacijska tehnika (VSP-E) in Osnove regulacijske tehnike (BVS-AE). a) Regulacijska tehnika (VSP-E) b) Osnove regulacijske tehnike (BVS-AE) Slika 6: Doseženi rezultati pisnih izpitov in kolokvijev v odvisnosti od napovedi po pisanju pri predmetih Regulacijska tehnika (VSP-E) in Osnove regulacijske tehnike (BVS-AE). Opravljena raziskava kaže, da si študenti pri samoevalvaciji večinoma pripišejo rezultate, zaokrožene na 10 odstotnih točk, bistveno redkeje pa rezultate, zaokrožene na vmesnih 5 odstotnih točk. Zato se zdi smiselno, da se pri tovrstni samoevalvaciji rezultat, ki ga napovejo študenti pred pisanjem izpita in po njem, zaokroži na 10 odstotnih točk. Izvajanje samoevalvacije koristi tudi študentom, ki so tako intenzivneje vpeti v proces ocenjevanja in se zato bolj poglobljeno posvečajo vsebini predmetov. Opisani postopek samoevalvacije pripomore k doslednemu odpravljanju morebitnih napak pri ocenjevanju pisnega izpita, prav tako pa služi kot podlaga za pripravo ustreznejših izpitnih vprašanj in nalog ter primerno uteženih točkovalnikov. 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 Napoved pred pisanjem (%) Doseženi rezultat (%) Linear (Doseženi rezultat (%)) 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 Napoved pred pisanjem (%) Doseženi rezultat (%) Linear (Doseženi rezultat (%)) 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 Napoved po pisanju (%) Doseženi rezultat (%) Linear (Doseženi rezultat (%)) 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 Napoved po pisanju (%) Doseženi rezultat (%) Linear (Doseženi rezultat (%)) PRIMERJAVA SAMOEVALVACIJ ŠTUDENTOV PRI PREDMETIH S PODROČJA REGULACIJSKE TEHNIKE PRED BOLONJSKO PRENOVO ŠTUDIJSKIH… 201