1 Uvod Prenos govora po paketnih omrežijih z internetnim pro- tokolom (VoIP - Voice over IP) je možnost za konver- genco klasičnih telefonskih storitev s storitvami sodob- nih omrežij IP, ki omogoča uporabo številnih aplikacij iz sveta IP v okviru koncepta omrežij naslednje generacije (NGN - Next Generation Networks). Omrežja IP imajo v primerjavi s klasičnimi telefonskimi omrežji izrazito pomanjkljivost: prenašanim podatkom sama po sebi ne zagotavljajo kakovosti storitev (QoS - Quality of Ser- vice). Zaradi te pomanjkljivosti prenašani podatki pri prehajanju skozi omrežje občutijo različne vplive, ki se kažejo kot motnje pri reproduciranju govora na strani uporabnikov. Za upravljavca omrežja je torej nujno, da ima možnost nadzirati kakovost prejete govorne storitve uporabnikov, še posebno pa je dobrodošlo, če je tovrstni nadzor kakovosti izveden v telefonskem vozlǐsču, ker to omogoča avtomatsko in dosledno zbiranje in shranje- vanje podatkov za vse vzpostavljene zveze. Zbrani po- datki o kakovosti omogočajo alarmiranje upravljavcev in posledično izvedbo ustreznih akcij za izbolǰsanje kakovosti ter so osnova za analizo, načrtovanje in vo- denje telekomunikacijskega omrežja. 160 Humar, Lamovšek, Bogataj, Meglič, Bešter Potrebno je, da sistem za nadzor kakovosti upošteva čim širši spekter vplivov paketnih omrežij na kakovost govora. V tej luči v drugem poglavju najprej pred- stavimo vplive paketnih omrežij na prenašane po- datke. V tretjem poglavju predstavimo metode, ki so bile razvite in standardizirane za vrednotenje pre- jete kakovosti govora. V četrtem poglavju se osre- dotočimo na E-model, ki se pogosto uporablja za mer- jenje kakovosti in je za izvedbo v telefonskem voz- lǐsču izbran zato, ker omogoča najpreprosteǰso imple- mentacijo. Njegova pomanjkljivost je, da ne omogoča vrednotenje vpliva potresavanja na oceno kakovosti. Zato ga v tem pogledu nadgradimo v model z razširjeno funkcionalnostjo, ki ga v prispevku poimenujemo nad- grajeni E-model. Ta model je v praksi implementiran v telefonsko vozlǐsče. Evalvacija, predstavljena v pe- tem poglavju, je bila izvedena v sintetičnem okolju po primerjalni metodi z referenčno merilno opremo za mer- jenje kakovosti govora v paketnem omrežju. V šestem poglavju predstavimo rezultate evalvacije; sledi sklep. 2 Vplivi omrežja na prenašane podatke Na postopek prenosa govornih podatkov v paketnih omrežjih med izvorom in ponorom vplivajo različni de- javniki: kodiranje, način zlaganja zajetih govornih po- datkov v okvire in vpliv omrežja na prenos samih pake- tov. Prva dva vpliva sta stalna in za konkretne kodeke oziroma vrste uokvirjanj tudi vnaprej določljiva; po- drobneje pa opǐsimo vplive, ki jih vnašajo paketna omrežja in ki neposredno vplivajo na zaznano kakovost govornega signala, torej zakasnitev, potresavanje zakas- nitve, izgubljanje paketov in podvajanje paketov. Zaradi načina delovanja omrežij IP se paketi, ki po- tujejo skoznje, zakasnijo (slika 1). Zakasnitev je sestav- ljena iz prispevka algoritemske zakasnitve, procesne za- kasnitve in zakasnitve prenosa po omrežju. Algoritem- ska zakasnitev je vsota zakasnitve samega okvira in za- kasnitve predvpogleda v naslednji okvir, torej prispevek v skupni velikosti 10 − 30 ms. Procesna zakasnitev je čas, potreben za izvedbo kodiranja in združevanja vzorcev v paket. Odvisna je od zmogljivosti proce- sorja in od tipa paketizacije (10 ms, 20 ms, 30 ms). Zakasnitev prenosa je odvisna od uporabljenih fizičnih medijev, protokolov za prenos podatkov in uporabljenih predpomnilnikov za izločanje potresavanja zakasnitve. Slika 1. Zakasnitev paketov Zakasnitve povzročajo dve neprijetnosti: odmev in prekrivanje govora. Za sogovornika so nemoteče zakasnitve velikosti 0 − 15 ms, zakasnitve do 150 ms zahtevajo nadzor odmeva, pri zakasnitvah v območju 200 − 400 ms je prekrivanje opazno, a nemoteče, zakas- nitve, večje od 400 ms, pa otežujejo interaktivni pogovor in zahtevajo uporabo pogovornih pravil. Zakasnitev ponavadi ni za vse pakete enaka (slika 2). To pomeni, da zaporedno oddani paketi k ponoru ne pridejo z enakimi časovnimi razmiki, kot jih je oddal izvor. Še več, paketi včasih prispejo celo v drugačnem vrstnem redu. Spremenljiva zakasnitev se imenuje potresavanje zakasnitve (ang. jitter). Vzrok za potre- savanje zakasnitve so spreminjajoče se dolžine čakalnih vrst v stikalih in usmerjevalnikih, različne poti, po ka- terih potujejo posamezni paketi, in okvare v omrežju zaradi nasičenosti ali izpada povezav. Slika 2. Potresavanje zakasnitve paketov Interaktivne govorne storitve v nasprotju z zgoraj predstavljenimi zmožnosti paketnih omrežij zahtevajo konstantno (in čim manǰso) zakasnitev, saj govorni predvajalniki za kontinuirano predvajanje potrebujejo konstanten tok glasovnih okvirov. Če v trenutku pred- vajanja kateri izmed paketov (še) ni bil dostavljen, pride do napake, ki se odraža v slabši kakovosti govora. Pre- pozno dostavljen paket povzroči povsem enak rezultat kot izgubljen paket. Vpliv potresavanja zakasnitve se odpravlja s pred- pomnilnikom, v katerem se paketi zberejo, razporedijo v pravilno časovno zaporedje in čakajo na dostavo pred- vajalniku v obdelavo. Pristop omogoča enakomerno in kontinuirano predvajanje govora, ima pa slabo stran, ker za odpravo potresavanja vnaša še dodatno zakasnitev. Omenili smo že, da izgubljeni paketi (slika 3) vpli- vajo na kakovost sintetiziranega govora. Problematiko izgubljanja paketov na splošno sicer odpravlja trans- portni nivo (npr. TCP - Transport Control Protocol), vendar pa je ta – zaradi zahteve govorne komunikacije za delovanje v realnem času – nemočen in neuporaben, saj ponovno poslani paketi navadno k sprejemniku prispejo prepozno za reprodukcijo. Slika 3. Izgubljanje paketov Na splošno velja ocena [11], da je izguba govornih paketov nad 10 % nedopustna, za uporabnike pa je lahko neprijetna že 5-odstotna izguba paketov. Po- datek o povprečnem odstotku izgubljenih paketov pa sam po sebi ni dovolj zgovoren, ker je pomembneǰsa kot odstotek tudi porazdelitev izgubljenih paketov: govor je namreč veliko bolj občutljiv na izgube v izbruhih kot pa na enakomerno porazdeljene izgube. Nadgradnja E-modela za objektivno ocenjevanje vpliva potresavanja na zaznano kakovost govora... 161 Aplikacije se na izgubljene pakete odzivajo na raz- lične načine: (a) izgubljen paket se preprosto ne pred- vaja, temveč se v primeru njegove odsotnosti predvaja tǐsina; (b) izgubljen paket nadomesti njemu predhodni paket, torej se isti del govora predvaja dvakrat. Ta metoda je preprosta, učinkovita in deluje, dokler ni izgubljenih paketov veliko in se ti ne pojavljajo zapore- doma. Kot zadnji vpliv predstavimo še podvajanje pake- tov (slika 4), do česar lahko pride ob uporabi pro- tokolov za zagotavljanje zanesljivega prenosa podatkov s potrjevanjem (npr. protokol TCP). Lahko se zgodi, da se potrditev, s katero sprejemnik oddajniku potrdi sprejem paketa, med prenosom izgubi; zato oddaj- nik ponovno pošlje že poslani paket. Sprejemnik, ki sprejme dva enaka paketa, nastali problem iden- tificira tako, da primerja zaporedni številki prispelih paketov s pričakovano zaporedno številko in podvojen paket zavrže. Ker se pri prenosu govora v paketnih omrežjih navadno ne uporabljajo protokoli za zagotav- ljanje zanesljivega prenosa podatkov, se podvojeni paketi ne pojavljajo. Slika 4. Podvajanje paketov Predstavili smo osnovne vplive na pretok podatkov, ki jih vnese omrežje IP, niso pa znane neposredne fun- kcijske odvisnosti prejete kakovosti govornega signala od opisanih motenj. Za potrebo vrednotenja teh odvisnosti se razvijajo pristopi vrednotenja zaznane kakovosti go- vornega signala, ki so temelj za pridobivanje podatkov, gradnjo modelov, podporo pri načrtovanju, upravljanju in vodenju omrežij ter alarmiranju ob identifikaciji na- pak v omrežjih. Predstavimo pristope vrednotenja zaz- nane kakovosti za govorni signal, prenašan po omrežju IP. 3 Vrednotenje zaznane kakovosti VoIP Definicija pojma subjektivne ocene zaznane kakovosti govora določa, da je subjektivna ocena zaznane kakovosti govorne storitve tista vrednost, ki jo na lestvici od 1 do 5 oceni statistično povprečen udeleženec v telefonskem pogovoru [7]. Čeprav ta definicija zbuja številne pomisleke, saj z njo kakovost govora ni ekzaktno določena, je subjektivna izvedba najbolj verodostojen pristop k vrednotenju. Ker je vrednotenje po tej metodi zamudno in po- tratno, se ǐsčejo in razvijajo ekvivalentne metode ocenje- vanja subjektivno zaznane kakovosti govora prek mer- jenja fizičnih parametrov - t.j. objektivno ocenjevanje kakovosti. 3.1 Subjektivna ocena zaznane kakovosti Subjektivna ocena zaznane kakovosti je sestavljena iz več parametrov in vključuje tako kakovost terminala kot lastnosti omrežja. Načeloma ločimo dve metodi prido- bivanja te ocene. a) Vrednotenje mnenja posameznikov v skladu s priporočilom ITU-T P.800 [1], ki določa, da je zmogljivost testiranega sistema lahko vred- notena neposredno – po kategoriji absolutnih ocen (ACR - Absolute Category Rating) ali prek vred- notenja degradacije glede na referenčni sistem (DCR - Degradation Category Rating). Pri prvem, pogosteje uporabljanem pristopu, zaznano kakovost ocenjujemo z oceno MOS (Mean Opi- nion Score) [2] na lestvici: (1) zelo slabo, (2) slabo, (3) dobro, (4) zelo dobro in (5) odlično. Glede na način komunikacije, ki se uporablja pri testiranju, se vrednotenje subjektivne kakovosti deli na slušno kakovost in pogovorno kakovost. Medtem ko drugo vrednotenje temelji na dvos- merni komunikaciji, zaradi česar daje zgovorneǰso oceno, prvo vključuje zgolj poslušanje vnaprej pos- netega govornega gradiva, kar še vedno zadostuje za vrednotenje nekaterih značilnosti, npr. vpliva izgubljenih paketov pri predvajanju govora. b) Metoda ekvivalentnega mnenja nadgrajuje prej predstavljeno metodo, katere glavna po- manjkljivost je od pogojev in kraja testiranja odvisna izmerjena ocena. Od tod izvira želja po izločitvi vpliva zunanjih pogojev na merjeno oceno MOS, kar zagotavlja metoda ekvivalentnega mnenja (Opinion Equivalent-Q Method) [8]. Pri tej metodi se kakovost testiranega signala primerja s signalom, popačenim s šumom Q-decibelov in ǐsče ekvivalentno občutenje zaznane kakovosti. Rezul- tati so navadno bolj ponovljivi kot pri metodi vred- notenja mnenja. 3.2 Objektivna ocena zaznane kakovosti Vrednotenje s subjektivnimi metodami je zamudno in potratno, zato se razvijajo alternativne metode ocenje- vanja zaznane kakovosti prek merjenja značilnosti termi- nalske opreme in omrežja, imenovane objektivne metode. Razvrstiti jih je mogoče v tri glavne skupine: (a) mnenj- ski modeli omogočajo določitev ocene za pogovorni MOS iz parametrov terminala in omrežja, (b)objektivni modeli govornega nivoja izvedejo oceno na podlagi govornega signala, uporabljenega za izvedbo meritev in (c) objektivni modeli paketnega nivoja, ki izvedejo meritev ocene na podlagi izmerjenih lastnosti paketnega omrežja. Zadnja dva modela ocenjujeta zgolj slušno kakovost. Oglejmo si značilnosti naštetih metod nekoliko podrobneje in se podrobneje posvetimo E-modelu, katerega nadgradnjo in praktično implementacijo bomo predstavili v nadaljevanju. 162 Humar, Lamovšek, Bogataj, Meglič, Bešter a) Mnenjski modeli so bili prvič predlagani v stan- dardizacijske postopke ITU-T že leta 1980. Nji- hov osrednji predstavnik – E-model, standardiziran v devedesetih letih, je sestavljen iz vsote dvajse- tih parametrov, kot so zakasnitev, odmev, glas- nost, napake, ki izvirajo iz kodiranja govora, bit- nih napak ali izgube paketov in so odgovorni za degradacijo kakovosti, skupaj zbranih v faktorju poslabšanja opreme. Ta faktor se odšteje od re- ferenčne vrednosti. Dobljeni rezultat se imenuje R-vrednost in je v korelaciji z oceno pogovornega MOS in je uporaben parameter za nadzor kakovosti v omrežju v skladu s priporočilom G.107, žal pa ni nujno dobra ocena za subjektivno zaznano kakovost VoIP. b) Objektivni modeli govornega nivoja delu- jejo tako, da v testiran sistem injicirajo refe- renčni govorni signal, prejet rezultat pa primer- jajo z referenco. Prve standardizirane verzije (P.861, Perceptual Speech Quality Measure) so bile sposobne vrednotiti samo neprekinitvene mot- nje in so odpovedale v primeru izgube paketov, zato se je pozneje razvil standard P.862 (Percep- tual Evaluation of Speech Quality), ki odpravlja navedeno pomanjkljivost in omogoča testiranje pri uporabi specifične terminalne opreme ali pri izračunih upošteva standardno terminalno opremo. c) Objektivni modeli paketnega nivoja ponujajo možnost vrednotenja kakovosti, temelječ izključno na (objektivno izmerjenih) podatkih omrežnega nivoja; pri tem pa ni potrebno, da analizirani paketi prenašajo govorne podatke. Pristop objek- tivnega ocenjevanja na podlagi podatkov paketnega nivoja se imenuje PVTQ, konkretna predstavnika pa sta PsyVoIP [5] in VQmon [6]. Postopek oce- njevanja kakovosti temelji na zbiranju podatkov o številu izgubljenih paketov, vzorcu porazdelitve izgubljenih paketov, zakasnitvi in potresavanju, pridobljenih od protokolov RTP in RTCP, ki se uporabljajo za določitev ocene MOS. Nekatere podatke je mogoče pridobiti tudi iz razširjenega poročila RTCP-XR (Extended Report) [12], če je ta storitev vključena v analiziranem sistemu VoIP. Problem pristopa objektivnih modelov paketnega nivoja je v tem, da ne morejo predvideti, kako bo terminalska oprema upoštevala pakete različnih za- kasnitev, ker ne poznajo velikosti predpomnilnika potresavanja. Nekateri pristopi upoštevajo speci- fike terminalske opreme prek vnaprej pripravljenih kalibracijskih datotek, ki se superponirajo h končni oceni. 4 E-model Glede na to, da je osnovni cilj implementirati pristop za celovito vrednotenje vplivov paketnih omrežij na zaznano kakovost za konkretno telefonsko vozlǐsče z vnaprej določenim procesorjem in programsko opremo, pri praktični implementaciji ni smiselno dopolnjevati ali spremeniti funkcijskih lastnosti celotnega sistema, pač pa izbrati takšen pristop, da bo omogočil čim lažjo in učinkovito implementacijo. Zato smo se med pre- gledanimi rešitvami odločili za E-model, ki je bil v danem trenutku po vložku najceneǰsa izbira in ni zah- teval dodatnih strojnih predelav, temveč samo pro- gramske dopolnitve sistema, zavedajoč se njegove po- manjkljivosti pri merjenju vpliva potresavanja. Glede na izbiro bomo v tem poglavju E-model opisali nekoliko podrobneje in predstavili njegovo razširitev za merjenja vpliva potresavanja na oceno zaznane kakovosti govora. 4.1 Predstavitev E-modela E-model je računski model, ki se relativno pogosto uporablja pri načrtovanju omrežij za prenos govornega signala oziroma kot pomoč pri vrednotenju rezultatov meritev. Standardiziran je v ITU-T G.107 [7]. E-model temelji na domnevi, da se lahko anomalije pri prenosu pretvorijo v t.i. psihološke faktorje, ki se na t.i. psi- hološki lestvici seštevajo. Zato na podlagi karakteristik prenosnega medija in lastnosti signala, ki se po njem prenaša, računsko oceni stopnjo zadovoljstva uporab- nikov govornih storitev na številski lestvici od 0 do 100, kar pomeni R vrednost : R = Ro − Is − Id − Ieeff + A, (1) kjer je parameter Ro osnovna vrednost kakovosti, določena z razmerjem signal/šum (vključujoč šume na liniji in v okolici), Is pomeni anomalije, povezane s prenosom govora: slabljenje signala med usti govorca in ušesi poslušalca, lokalen presluh in kvantizacijsko popačenje, Id pomeni anomalije zaradi prevelikih zakas- nitev: pojava odmeva, idealno izločanje odmeva, Ieeff je merilo popačenja zaradi zgoščevanja signala, izgub paketov in ni odvisen le od parametrov omrežja, temveč tudi od človekovega zaznavanja govora; določen na pod- lagi ocen MOS. Parametra Ro in Is opisujeta popačenje prenesenega signala, Id in Ieeff pa lastnosti prenos- nega medija. Parameter A pomeni stopnjo uporab- nikove strpnosti do navedenih anomalij, upoštevajoč druge (ne-tehnične) ugodnosti, ki jih je deležen pri uporabi določene aplikacije (npr.: toleranco uporabnika mobilne telefonije, ki je udobje mobilnosti pripravljen plačati s slabšo kakovostjo govorne storitve). Ti osnovni parametri so sestavljeni iz pod- parametrov, od katerih bomo poudarili samo pa- rameter T , ker ga bomo uporabili pri razširitvi E-modela za vrednotenje vpliva potresavanja na zaz- nano kakovost. Parameter T pomeni povprečno za- kasnitev pri prenosu v eno smer. Kot smo povedali že v drugem poglavju, signal na poti skozi omrežje potuje skozi različne naprave, kjer se zadržuje v čakalnih vrstah, te pa v prenašani govor vnašajo ra- zlične zakasnitve. Prav tako imajo vgrajene raz- Nadgradnja E-modela za objektivno ocenjevanje vpliva potresavanja na zaznano kakovost govora... 163 lične predpomnilnike za odpravljanje vplivov potre- savanja, ki v prenašani govor vnašajo še dodatne zakasnitve. Ker ne poznamo vplivov posameznih zunanjih dejavnikov na prenašani signal, je naj- bolj smiselno združeno upoštevati vpliv zakasnitve in potresavanja, kot to predlagamo v nadgrajenem E-modelu. 4.2 Nadgrajen E-model Z željo po nadgraditvi osnovnega E-modela s funkcional- nostjo vrednotenja vpliva potresavanja smo v nadgra- jenem E-modelu [10] razširili pomen parametra T , ki je naprej vključen v izračun parametra Id (slika 5). Slika 5. Izračun parametra R po nadgrajenem E-modelu Nadgrajeni E-model izhaja iz predpostavk, da zakas- nitvam (med 0 ms in 150 ms) in potresavanjem (med 0 ms in 40 ms) priredimo parameter T med 0 ms in 244 ms (tabela 1). Preostale vrednosti so izračunane in preverjene na podlagi testiranj [10]. Tabela 1. Predpostavke za nadgrajeni E-model Parametra T , ki ju dobimo z izračunom vpliva za- kasnitve in potresavanja, med seboj seštejemo, kot je razvidno iz slike 5, njuno vsoto pa uporabimo za izračun Id, po splošni enačbi E-modela [7]. Enačba za izračun parametra R je sestavljena še iz več podparametrov, ki so med seboj povezani. Ker so enačbe zahtevne in z željo, da bi čim manj obremenjevali procesor, so vred- nosti nekaterih parametrov (Ro in Is) v praktični im- plementaciji nadgrajenega E-modela na telefonskem vo- zlǐsču preračunane vnaprej in tabelirane v programski kodi [9], [10]. Ostane samo še parameter Ieeff , ki ga izračunamo s pomočjo naslednje enačbe: Ieeff = Ie + (95 − Ie) · Ppl Ppl + Bpl . (2) Za izračun parametra Ieeff (slika 5) potrebujemo število izgubljenih paketov in podatek o uporabljenem kodirnem postopku. Z zgoraj navedenim ciljem smo za najpogosteje uporabljene kodirne postopke, izračune za ta parameter, izvedli vnaprej. Parameter A je bil v skladu s predpostavkami E-modela nastavljen na 0. Zaradi večje zgovornosti rezultata izračunano vrednost R pretvorimo v oceno MOS po enačbi: MOS = 1+0, 035·R+7·10−7R·(R−60)·(100−R). (3) 5 Analiza sistema in rezultati Natančnost delovanja implementiranega sistema za določanje kakovosti je bila ovrednotena v emulacijskem okolju po primerjalni metodi z (referenčno) merilno opremo za merjenje kakovosti govora - Malden DSLA II (Digital Speech Level Analyzer). Ta omogoča merjenje kakovosti govora v paketnih omrežjih po metodi z ob- jektivnim modeliranjem na govornem nivoju: v omrežje pošilja referenčne govorne vzorce, rezultančne signale pa primerja z referenčnimi in tako izmeri kakovost govora. Za primerjanje sta bila uporabljena algoritma PESQ [3] in P.862.1 [4]. Metoda objektivnih modelov govornega nivoja je za primerjavo ustrezna zato, ker omogoča tako meritev vplivov šumov, zakasnitev, izgub, kot tudi potresavanja zakasnitve, ki je za vrednotenje nadgra- jenega E-modela še posebno zanimiva. 5.1 Metoda Scenarij emulacije je prikazan na sliki 6. Povezava vsake izmed central s paketnim omrežjem je speljana prek spojnika, stikala in usmerjevalnika. Pri testiranju zveze je uporabljena paketizacija 30 ms in kodni algoritem ITU-T G.711. Preostalo zakasnitev doda procesiranje in usmerjanje na telefonskem vozlǐsču, v stikalih in na usmerjevalniku. Testiranje izvaja programska oprema, ki av- tomatično kliče ciljno številko in tako vzpostavlja povezave med telefonskima centralama. Pri testiranju so bili uporabljeni ženski in moški govorni vzorci v raz- ličnih jezikih (angleški, nemški, italijanski ipd.), raz- ličnih dolžin in amplitud. Po vsaki vzpostavljeni zvezi se na centrali izračuna ocena MOS, hkrati pa se pre- nese podatek o kakovosti, izmerjeni na referenčnem inštrumentu. Oba podatka se shranita v datoteko in se pozneje primerjata med seboj z namenom, da se preveri ujemanje izračunanega parametra zaznane kakovosti po nadgrajenem E-modelu. Rezultati so analizirani ločeno za različne vplive. a) Vpliv zakasnitve. Za verifikacijo smo najprej preverili pravilnost izračuna ocene MOS, tako da v omrežje nismo vnašali dodatne zakasnitve, torej so na kakovost govora vplivali samo tisti dejavniki, ki so bili prisotni v samem omrežju IP. V ta na- men smo na emulatorju vse vrednosti nastavili na nič; referenčna merilna oprema je izmerila zakas- nitev 99 ms, nadgrajeni E-model, implementiran v 164 Humar, Lamovšek, Bogataj, Meglič, Bešter Slika 6. Vrednotenje delovanja sistema telefonskem vozlǐsču pa 89 ms. Nato smo korakoma povečevali dodano zakasnitev od 0 ms do 400 ms ter beležili izmerjeno (PESQ, P.862.1) in izračunano oceno MOS pri vseh zakasnitvah; rezultati so zbrani v grafu 1. Očitno je, da vse tri vrednosti dobro sov- padajo. Slika 7. Graf 1: Primerjava odvisnosti MOS od zakasnitve b) Vpliv izgubljanja paketov. Na emulacijskem sistemu smo nastavili naključno izgubljanje pake- tov, začenši z enim odstotkom in korakoma do deset odstotkov. Rezultati za izračunano oceno MOS in izmerjeni oceni PESQ in P.862.1 so zbrani v grafu 2. Opazimo lahko, da se krivulje gibljejo vzporedno, izračunani MOS pa je po vrednosti nižji od refe- renčnih vrednosti, ker smo v nadgrajeni E-model vgradili strožji kriterij glede izgubljanja paketov. Slika 8. Graf 2: Primerjava odvisnosti MOS od odstotka izgubljenih paketov c) Vpliv potresavanja zakasnitve Le-tega ni mogoče meriti samostojno, ampak ob hkrati nas- tavljeni zakasnitvi. Predstavili bomo tri primer- jave, izračunane (E-model) in izmerjene (PESQ, P.862.1) ocene MOS pri naslednjih vrednostih: – zakasnitev 100 ms, potresavanje 10 − 30 ms, graf 3; – zakasnitev 200 ms, potresavanje 10 − 40 ms, graf 4; – zakasnitev 300 ms, potresavanje 10 − 50 ms, graf 5. Slika 9. Graf 3: Primerjava odvisnosti MOS od potresavanja (pri zakasnitvi 100 ms) Slika 10. Graf 4: Primerjava odvisnosti MOS od potresa- vanja (pri zakasnitvi 200 ms) Vsem trem grafom je skupno to, da ocena, izmerjena po metodi P.862.1 (razen pri nižjih vrednostih potresa- vanja), odstopa navzdol, zaradi strožjega upoštevanja potresavanja v algoritmih izračuna, kot pri drugih dveh metodah. Ocena, izmerjena po metodi PESQ in izračunana z nadgrajenim E-modelom, povečini sovpa- data. Odstopanja opazimo predvsem pri velikih zakas- nitvah, kjer pridejo do izraza različnosti algoritmov za izračun ocene MOS. 6 Sklep Trendi narekujejo prehajanje govornih komunikacij na paketna omrežja, kar omogoča razvoj novih storitev Slika 11. Graf 5: Primerjava odvisnosti MOS od potresa- vanja (pri zakasnitvi 300 ms) (Next Generation Networks, IP Multimedia Subsys- tem). Paketna omrežja niso pisana na kožo tovrstni komunikaciji: zaradi obdelave podatkov vnašajo do- datne zakasnitve, potresavanje ter izgube in podva- janje paketov, kar povzroča probleme pri zagotavljanju kakovosti govornim storitvam. Meritve kakovosti go- vora v paketnih omrežjih so razmeroma nova, a nujna veja ugotavljanja kakovosti govornih storitev. Razvi- jajoče se metode imajo še marsikatero pomanjkljivost, saj postopki standardizacije še niso končani. V prispevku smo napravili pregled pristopov k ocen- jevanju kakovosti. Zaradi ustreznosti smo se osredotočili na E-model, njegovo nadgradnjo in implementacijo v re- alno vozlǐsče. S pomočjo metod PESQ [22] in P.862.1 [33], ki sta najbolj primerni za objektivno ocenjevanje kakovosti govora, smo preverili pravilnost izračunavanja ocene MOS z nadgrajenim E-modelom. Z rezultati meritev smo dokazali dokaj točen izračun ocene MOS z nadgra- jenim E-modelom, ki je bil prvič preizkušen v praksi. Rezultati meritev bodo pripomogli k nadaljnjemu razvoju algoritma, cilj pa je natančneǰse izračunavanje ocene MOS. 7 Literatura [1] Rec. ITU-T P.800: Methods for Subjective Determina- tion of Transmission quality, Geneva, 1996. [2] Rec. ITU-T P.800.1: Mean Opinion Score (MOS) Ter- minology, 2003. [3] Rec. ITU-T P.862: Perceptual Evaluation of Speech Quality (PESQ), an Objective Method for End-to-end Speech Quality Assessment of Narrowband Telephone Networks and Speech Codecs, 2001. [4] Rec. ITU-T P.862.1: Mapping Function for Transform- ing P.862 Raw Result Scores to MOS-LQO, 2003. [5] S. Broom, M. Hollier, Speech Quality Measurement Tools for Dynamic Network Management. MESAQIN, 2003. [6] A. Clark, Modeling the Effects of Purst Packet Loss and Recency on Subjective Voice Quality. IP Telephony Workshop, 2001. [7] Rec. ITU-T G.107: The E-model, a Computational Model for Use in Transmission Planning, 2003. [8] A. Takahashi, H. Yoshino, Perceptual QoS Assessment Technologies for VoIP. IEEE Communications Maga- zine, July, 2004. [9] P. Lamovšek, Objektivno ocenjevanje kakovosti govora v paketnih omrežijih z uporabo E-modela. Diplomsko delo, FE, Ljubljana, 2006. [10] P. Lamovšek, B. Meglič, RTCP - Nadzor kakovosti RTP prometa, Funkcijska specifikacija, Iskratel, Kranj, 2005 [11] D. Uršič, Internetna telefonija, Diplomsko delo, FE, Ljubljana, 2001. [12] RFC 3611: RTCP XR - RTP Control Protocol Ex- tended Reports, November, 2003. Iztok Humar je diplomiral leta 2000 in magistriral leta 2003 na Fakulteti za elektrotehniko Univerze v Ljub- ljani. Od leta 2000 je tam tudi zaposlen kot asistent pri predmetih Načrtovanje, vodenje in modeliranje teleko- munikacijskih omrežij in Osnove elektrotehnike. Nje- govo raziskovalno področje obsega merjenje in analizo prometa in protokolov širokopasovnih hrbteničnih in dostopovnih telekomunikacijskih omrežij, načrtovanje, razvoj, nadzor, upravljanje in vodenje le-teh in razvoj globalnih telekomunikacijskih sistemov, novih storitev in aplikacij. Ukvarja se tudi s področjem zagotavljanja kakovosti storitev ter njihovo evalvacijo. Je član IEEE in IEICE. Primož Lamovšek je diplomiral leta 2006 na Fakulteti za elektrotehniko Univerze v Ljubljani. Od leta 2004 je v podjetju Iskratel, d.o.o., opravljal praktično izo- braževanje in študentsko delo. Ukvarjal se je z razvo- jem in implementacijo prilagojenega E-modela v sisteme nove generacije. Od leta 2006 je zaposlen v podjetju Landis+Gyr, d.o.o. Ukvarja se s sistemi za odčitavanje električnih števcev prek PLC, GSM/GPRS, Ethernet, M-Bus omrežij. Posebej ga zanimajo AMR (Automatic Meter Reading) in AMI (Advanced Metering Infrastruc- ture) sistemi. Uroš Bogataj je diplomiral leta 1982, magistriral leta 1987 in doktoriral leta 1994 na Fakulteti za elek- trotehniko v Ljubljani. Od leta 1982 je bil zaposlen na Inštitutu Jožef Stefan v Ljubljani, kjer se je uk- varjal z raziskavami na področju biomedicinske tehnike in medicinske rehabilitacije s pomočjo električne stimu- lacije. Na tem področju je izdal več odmevnih člankov v mednarodnih strokovnih revijah. Od leta 1997 je za- poslen v Iskratelu, d.o.o. Ukvarja se predvsem s prob- lematiko in razvojem diagnostike na telekomunikacijskih sistemih. Posebej ga zanimata odkrivanje in odprav- ljanje napak v širokopasovnih omrežjih nove generacije na prenosni ravni in na ravni kakovosti storitev. Brane Meglič se je po šolanju, leta 1979, zaposlil v tedanji Iskri Telematiki in v telekomunikacijski branži ostal vse do danes. Trenutno je zaposlen v razvojnem oddelku podjetja Iskratel, d.o.o. Zadnjih nekaj let se uk- varja z razvojem programske opreme za nadzor omrežij in spremljanje pravilnosti delovanja različnih sklopov materialne opreme. Njegovo področje je tudi razvoj programske opreme analogne in digitalne PLL zanke za podporo sinhronizaciji telekomunikacijskih sistemov. Janez Bešter je doktoriral leta 1995 in je zaposlen na Fakulteti za elektrotehniko v Ljubljani kot profesor in predstojnik Laboratorija za telekomunikacije. Njegovo raziskovalno, razvojno in pedagoško delo je povezano s področjem načrtovanja, realizacije in vodenja teleko- munikacijskih sistemov in storitev ter uporabo infor- macijskih tehnologij in telekomunikacij na področju e-izobraževanja. Kot predsednik projektnega sveta Tehnološke mreže ICT aktivno deluje pri povezovanju raziskovalnih institucij z gospodarstvom. Je član IEEE, ACM, IEICE ter številnih drugih strokovnih organizacij s področja elektronskih komunikacij.