1 Uvod Pri regulaciji statorskega fluksa, kjer imamo opraviti z razsmerniško napajanim indukcijskim motorjem, je SVM (Space Vector Modulation) uveljavljena modulacijska tehnika, ki zagotavlja najmanjši pogrešek statorskega fluksa [1]. Žal pa je stikalna frekvenca pri SVM visoka, saj pri najpogostejši, trivejni topologiji razsmernika nastopata po 2 komutaciji na vzorčni čas za vsak močnostni tranzistor, kar ima za posledico visoke stikalne izgube. Zato je že bila predlagana različica neposredne regulacije fluksa [2], ki podobno kot neposredna regulacija toka DCC (Direct Current Control) [3] uporablja prediktivni algoritem za generiranje statorskega fluksa. Razsmernik pri tem na motor pritisne najustreznejši aktivni napetostni vektor za vnaprej izračunani čas; preostali čas do poteka vzorčnega časa pa se na motor pritisne ničelni napetostni vektor. Prejet 10. maj, 2006 Odobren 2. junij, 2006 Nedeljković, Nemec, Ambrožič184 Dosežena natančnost statorskega fluksa je tako sicer nekoliko manjša kot pri SVM, vendar je stikalna frekvenca bistveno nižja, saj imamo v najmanj ugodnem primeru povprečno 4/3 komutacije na vzorčni čas za vsak tranzistor. V nadaljevanju bo obravnavan modulacijski pristop, ki je zasnovan na kombiniranju dveh aktivnih napetostnih vektorjev razsmernika znotraj vzorčnega časa, pri čemer je vsota obeh časov trajanja posameznega aktivnega vektorja enaka vzorčnemu času, aktivna vektorja in pripadajoča časa njunega trajanja pa sta izbrana tako, da minimizirata pogrešek statorskega fluksa. Ob izboljšani natančnosti statorskega fluksa se tako stikalna frekvenca bistveno ne poveča. Če metodo nadgradimo s prediktivno regulacijo navora PTC (Predictive Torque Control) [4], je odzivnost navora indukcijskega motorja primerljiva z metodo neposredne regulacije navora (DTC) [5]–[12], valovitost tako generiranega navora pa je bistveno manjša. 2 Modulacija z enim aktivnim napetostnim vektorjem Razsmerniško napajani pogoni z indukcijskim motorjem omogočajo regulacijo statorskega fluksa tako, da le-ta sledi svoji želeni vrednosti - vektorju λλλλS *. Ob predpostavki, da je tok med kratkim vzorčnim časom ∆t konstanten, lahko predvidimo, kakšen bo vektor statorskega fluksa ob koncu vzorčnega časa [4]. Če je razsmernik med tem vzorčnim časom na indukcijski motor pritisnil aktivni napetostni vektor vI(n), ki je eden izmed šestih aktivnih napetostnih vektorjev (v1 - v6), lahko zapišemo predvideni vektor statorskega fluksa λλλλS(n+1): tnnn SS ∆⋅++=+ )()1()1( I0 vλλ . (1) V tem izrazu (1) je λλλλS0(n+1) predvideni vektor statorskega fluksa ob koncu vzorčnega časa, če med njim na motor ne bi pritisnili nobenega aktivnega vektorja, kar bi lahko obravnavali kot "naravno upadanje fluksa": tRnnn SSSS ∆⋅⋅−=+ )()()1(0 iλλ . (2) Z izbiro ustreznega aktivnega napetostnega vektorja vI(n) in njegovo modulacijo – trajanjem njegove vklopljenosti v optimalnem času ton – želimo minimizirati napovedani pogrešek statorskega fluksa εεεελ ob koncu vzorčnega časa: ( ) ( ) ( ) onSS tnnn ⋅−=+−+= I0* 11 vελλε λλ , (3) kjer je εεεελ0 pogrešek statorskega fluksa ob koncu vzorčnega časa, med katerim ne bi pritisnili nobenega aktivnega vektorja: )1()1( 0 * 0 +−+= nn SS λλελ . (4) Razmere z vsemi bistvenimi prostorskimi vektorji so prikazane na sliki 1. Pogrešek fluksa lahko po svoji velikosti minimiziramo tako, da na motor pritisnemo aktivni napetostni vektor vI(n) v trajanju ton ≤ ∆t, v preostanku vzorčnega časa (toff = ∆t – ton) pa pritisnemo ničelni napetostni vektor. V konkretnem primeru je izbran aktivni napetostni vektor vI = v3, ker je smer tega napetostnega vektorja najbližja smeri, ki jo ima predvideni vektor pogreška statorskega fluksa εεεελ0. Po izbiri najustreznejšega aktivnega napetostnega vektorja vI moramo določiti še njegovo trajanje ton. Do tega pridemo z minimiziranjem velikosti pogreška ελ v statorskem koordinatnem sistemu a-b [2]-[4]: . 2 I 2 I I * I * t vv vvvv t ba bSbaSa on ∆⋅ + + = (5) Pri tem je vektor želene statorske napetosti vS * preprosto povezan z εεεελ0 – napovedanim pogreškom statorskega fluksa ob koncu vzorčnega časa brez aktivnega vektorja: tS ∆ = 0* λ ε v . (6) V izrazu za izračun časa vklopljenosti (5) se pojavljajo samo a in b komponenti vektorja želene statorske napetosti vS * in komponenti izbranega aktivnega napetostnega vektorja vI. Poleg tega je izraz (5) zelo prikladen za digitalno procesiranje, ker je njegov imenovalec enak 1, če napetosti normiramo na 2/3 napetosti enosmernega tokokroga VDC. 3 Modulacija z dvema aktivnima napetostnima vektorjema Znotraj vzorčnega časa ∆t pa lahko pritisnemo na motor tudi dva aktivna napetostna vektorja vI in vII, in to )1(* +nSλ )1( +nSλ )1(0 +nSλ )1(0 +nλε )1( +nλε ontn ⋅)(3v b a1v 6v5v 4v 3v 2v Slika 1: Predvideni pogrešek statorskega fluksa εεεελ z modulacijo enega aktivnega napetostnega vektorja Fig. 1: Predicted stator flux error εεεελ with modulated single active voltage vector Modulacija pri regulaciji statorskega fluksa indukcijskega motorja za zmanjšano valovitost navora 185 vsakega za svoj čas vklopljenosti tonI in tonII, pri čemer je vzorčni čas vsota teh dveh časov: III onon ttt +=∆ . (7) V nasprotju s SVM, kjer nastopa tudi ničelni napetostni vektor, poskušajmo sedaj minimizirati predvideni pogrešek statorskega fluksa εεεελ tako, da bomo vektor statorskega fluksa oblikovali samo z dvema aktivnima napetostnima vektorjema: 0IIIIII λλ εεvv =+⋅+⋅ onon tt . (8) Stikalna frekenca bo tako nižja kot pri SVM, pogrešek pa je prikazan na sliki 2. V konkretnem primeru je indeks I enak 1 in indeks II je 2, vendar velja opozoriti, da lahko indeksa I in II označujeta katerega koli izmed aktivnih napetostnih vektorjev (v1 - v6), za katera sploh ni nujno, da sta sosednja napetostna vektorja. Konica rezultirajočega vektorja statorskega fluksa λλλλS(n+1) vedno leži na eni izmed šestkotnikovih diagonal ali njegovih stranic, npr. na pikčasti črti na sliki 2. Očitno je, da bo v tem primeru pogrešek statorskega fluksa εεεελ manjši (dvojna črta na sliki 2), kot če bi na motor pritisnili samo en aktivni napetostni vektor vI = v1 v svojem optimalnem trajanju ton, čemur bi sledil ničelni napetostni vektor (črtkana črta na sliki 2). 1v 6v a b 5v 4v 3v 2v tS ∆⋅= * 0 vελ λε t∆⋅1v t∆⋅2v I1 ont⋅v II2 ont⋅v λε (samo en aktivni vektor) ont⋅1v (samo en aktivni vektor) Slika 2: Kombinacija dveh aktivnih napetostnih vektorjev minimizira predvideni pogrešek statorskega fluksa εεεελ Fig. 2: Combination of two active voltage vectors minimizes the predicted stator flux error εεεελ Z upoštevanjem (6) in po preureditvi (8) lahko zapišemo pogrešek statorskega fluksa v komponentah statorskega koordinatnega sistema: II II II I I I * * on b a on b a Sb Sa b a t v v t v v t v v ⋅      +⋅      −∆⋅      =      λ λ ε ε . (9) Velikost pogreška fluksa lahko minimiziramo tako, da odvajamo njen kvadrat – torej vsoto kvadratov komponent pogreška – po času vklopljenosti enega aktivnega napetostnega vektorja (drugi čas je znan iz (7)) in odvod enačimo z 0: 0 )( I 22 = ∂ +∂ on ba t λλ εε . (10) Kot rezultat dobimo čas vklopljenosti aktivnega napetostnega vektorja vI: t vvvv vvvvvvvv t bbaa bbSbbaaSaa on ∆⋅−+− −⋅−+−⋅− = 2 III 2 III III * IIIII * II I )()( )()()()( (11) Dobljeni izraz lahko zelo elegantno izračunavamo na digitalnih signalnih procesorjih (DSP), zlasti zato, ker so imenovalci v (11) za različne pare aktivnih napetostnih vektorjev konstante. Tabela 1 prikazuje te konstante za primer, ko napetosti normiramo na 2/3VDC. V primerih, ko izračunani čas tonI presega vzorčni čas ∆t, se čas vklopljenosti prvega aktivnega napetostnega vektorja vI postavi kar na vzorčni čas ∆t, pri čemer se drugi aktivni napetostni vektor vII sploh ne vklopi. Pred izračunom pripadajočih časov vklopljenosti tonI in tonII je treba izbrati oba aktivna napetostna vektorja vI in vII. Nalogo si olajšamo, če definiramo sektorje A, B, C, D, E in F, kot je to prikazano na sliki 3. Vsak izmed teh sektorjev namreč obsega tiste točke iz sekstanta, ki so najbližje posamezni šestkotnikovi diagonali ali njegovi stranici. Izberemo tisti par aktivnih napetostnih vektorjev, katerih konici definirata diagonalo oziroma stranico, ki je najbližja vektorju želene statorske napetosti vS *. Tako bo tudi predvideni pogrešek statorskega fluksa ελ najmanjši. vI\vII v1 v2 v3 v4 v5 v6 v1 x 1 3 4 3 1 v2 1 x 1 3 4 3 v3 3 1 x 1 3 4 v4 4 3 1 x 1 3 v5 3 4 3 1 x 1 v6 1 3 4 3 1 x Tabela 1: Števci enačbe (11) za različne pare aktivnih napetostnih vektorjev pri normirani napetosti Table 1: Denominators of equation (11) for various pairs of active voltage vectors with normalized voltage Na sliki 3 so definirani samo sektorji za prvo polovico sekstanta (ϕ ≤ 30°). Za drugo polovico sekstanta (30°< ϕ ≤ 60°) si pomagamo z zrcaljenjem, vse druge sekstante pa obravnavamo podobno, le da se predhodno prilagodimo z ustreznimi zasuki po 60°. Nedeljković, Nemec, Ambrožič186 A A B B v1 v2v3 v4 v5 v6 a b C C E F D A Slika 3: Sektorji, določeni s točkami, ki so najbližje šestkotnikovim diagonalam ali njegovim stranicam Fig. 3: Sectors for the first (half-)sextant, defined by points, nearest to hexagon's diagonals or its sides Tabela 2 določa, kateri par aktivnih napetostnih vektorjev vI in vII moramo izbrati, če leži vektor želene statorske napetosti vS * znotraj posameznega sektorja (A- F). Ker so vsi sektorji omejeni s premicami, je določitev pripadajočega sektorja za vektor želene vrednosti statorske napetosti vS * preprosta, kar nam kaže slika 4. Sektor vI vII Opomba A v1 v4 v1, ničelni vektor B v6 v2 C v1 v3 D v1 v2 E v1 v2 F v1 tonI = ∆t Tabela 2: Izbira para aktivnih napetostnih vektorjev Table 2: Selection of a pair of active voltage vectors Sektor A narekuje uporabo dveh nasprotujočih si aktivnih napetostnih vektorjev: vI = v1 in vII = v4. Tukaj lahko dodatno znižamo stikalno frekvenco, če namesto aktivnega vektorja vII na motor pritisnemo ničelni napetostni vektor (v0 ali v7). Posledično je treba korigirati še oba časa vklopljenosti; za aktivni vektor vI = v1 je to: ttt onkoron ∆−⋅= I)I( 2 , (12) za ničelni vektor vII = v0 pa: )(2 I)II( onkoron ttt −∆⋅= . (13) Nova vrednost časa vklopljenosti aktivnega napetostnega vektorja tonI(kor) ne more biti negativna, ker je prejšnja vrednost tonI vedno daljša od ∆t/2 (in bi njen učinek v preostanku vzorčnega časa kompenziral nasprotni aktivni vektor). A A B B v1 v2 v6 a b C C E F D A ab 3 3 = )1(3 −−= ab )1(1 −−= ab )1( 3 3 −= ab 0=b 1=a )1( 3 3 −−= ab )1)(15(tg −°−= ab ) 3 2 (3 −−= ab 2 1 −= ab 2 1 =a ) 2 1 (1 −−= ab E * Sv Slika 4: Meje sektorjev (napetosti so normirane) Fig. 4: Sectors' boundaries (voltages are normalized) 4 Rezultati Modulacijsko metodo z dvema aktivnima vektorjema smo preizkusili simulacijsko z orodjem Matlab/Simulink. Podatki o modeliranem indukcijskem motorju so zbrani v tabeli 3. Za vzorčni čas ∆t smo izbrali 62,5 µs, kar pomeni, da je bila frekvenca vzorčenja 16 kHz. Med poskusi smo regulirali vrtilno hitrost motorja na 85 % nazivne vrednosti, medtem ko smo bremenski navor postavili na njegovo nazivno vrednost. Slika 5 prikazuje detajl pri uporabi predlagane modulacijske metode, ko je vektor želene vrednosti statorske napetosti vS * v sektorjih A ali B. V sektorju A razsmernik znotraj vzorčnega časa preklopi med napetostnima vektorjema v1 in v0 (slednji je ničelni vektor), medtem ko v sektorju B znotraj vzorčnega časa preklopi med aktivnima napetostnima vektorjema v6 in v2. Zmanjšanje pogreška statorskega fluksa je razvidno s slike 6, kjer sta podana časovna poteka pogreška statorskega fluksa (ελ) za modulacijsko metodo z enim aktivnim napetostnim vektorjem in metodo z dvema aktivnima napetostnima vektorjema. Iz očitno manjše valovitosti pogreška lahko sklepamo, da je tudi valovitost statorskega fluksa pri novi metodi zmanjšana. Modulacija pri regulaciji statorskega fluksa indukcijskega motorja za zmanjšano valovitost navora 187 Če bi za modulacijo izbrali SVM, bi bil pogrešek fluksa še manjši, vendar bi bila stikalna frekvenca visoka: ob enakih predpostavkah bi imeli vedno po dve komutaciji na vzorčni čas za vsak tranzistor. Modulacijska metoda z enim aktivnim napetostnim vektorjem je v konkretnem poskusu rezultirala z 0,58 komutacije na vzorčni čas za vsak tranzistor, medtem ko je modulacija z dvema aktivnima napetostnima vektorjema v enakih razmerah imela povprečno 0,98 komutacije na vzorčni čas za vsak tranzistor. v4 v5 v6 v3 v2 v1 v0 A B C D E Se kt or N ap et os tn iv ek to r t (kt = 500 µs/div) Slika 5: Sektorji, v katerih se nahaja vektor želene vrednosti statorske napetosti vS*, in pripadajoča napetostna vektorja znotraj posameznih vzorčnih časov za predlagano metodo Fig. 5: Sector of the stator voltage reference vS* and the corresponding voltage vectors within particular sampling intervals for the proposed modulation method t 0 0 ελ (kλ = 0.01 Wb/div, kt = 1 ms/div) Slika 6: Pogrešek statorskega fluksa za IFC z enim aktivnim vektorjem (zgoraj) in za IFC z dvema aktivnima vektorjema (spodaj) Fig. 6: Stator flux error for IFC with a single active vector (above) and IFC with two active vectors (below) Pn = 3 kW RS = 1,95 Ω Vn = 380 V RR = 1,66 Ω In = 7,3 A LS = 244 mH nn = 1410 min-1 LR = 244 mH fSn = 50 Hz L0 = 233 mH p = 2 λSn = 0,92 Wb Tn = 20 Nm VDC = 530 V Tabela 3: Podatki indukcijskega motorja Table 3: Induction motor specifications t 0 0 T (kT = 10 Nm/div, kt = 20 ms/div) Slika 7: Odziv navora za IFC z enim aktivnim vektorjem (zgoraj) in za IFC z dvema aktivnima vektorjema (spodaj) Fig. 7: Torque response for IFC with a single active vector (above) and IFC with two active vectors (below) t 0 0 ∆T (kT = 0.5 Nm/div, kt = 1 ms/div) Slika 8: Valovitost navora za IFC z enim aktivnim vektorjem (zgoraj)in za IFC z dvema aktivnima vektorjema (spodaj) Fig. 8: Torque ripple for IFC with a single active vector (above) and IFC with two active vectors (below) 5 Sklep Predlagana modulacijska metoda pri neposredni regulaciji fluksa (IFC), ki uporablja dva aktivna napetostna vektorja, izkazuje izboljšano natančnost Nedeljković, Nemec, Ambrožič188 statorskega fluksa. Posledično je tudi valovitost elektromagnetnega navora manjša kot pri metodi, kjer moduliramo samo en aktivni napetostni vektor. Metoda z dvema napetostnima vektorjema sicer rezultira z višjo stikalno frekvenco kot metoda z enim napetostnim vektorjem, kljub temu pa je stikalna frekvenca občutno nižja kot pri SVM. Nova metoda je tako nekakšen kompromis med natančnostjo in višino stikalne frekvence. Pri metodi z dvema napetostnima vektorjema velja poudariti njeno neprijetno lastnost, ki otežuje praktično implementacijo. Vrivanje nujno potrebnega mrtvega časa med nesosednja aktivna napetostna vektorja namreč zahteva občutne posege v gonilniško krmilje, ki generira prožilne pulze za razsmernikove močnostne tranzistorje. Uveljavljene in preizkušene komercialne rešitve gonilnikov pač predvidevajo uporabo SVM, kjer pri modulaciji sodelujeta samo sosednja aktivna napetostna vektorja. Sicer pa predlagana modulacijska metoda ni omejena samo na prikazano regulacijo statorskega fluksa pri indukcijskem motorju, temveč bi jo lahko uporabili povsod, kjer imamo opraviti z razsmerniki, ki morajo ob majhnih pogreških izbranih veličin delovati z nizko stikalno frekvenco (npr. aktivni močnostni filtri). 6 Literatura [1] A. Tripathi, A. M. Khambadkone and S. K. Panda, Stator Flux Based Space-Vector Modulation and Closed Loop Control of the Stator Flux Vector in Overmodulation into Six-Step Mode, IEEE Trans. Power Electron., Vol. 19, maj 2004, str. 775-782. [2] V. Ambrožič, D. Nedeljković, R. Fišer and M. Nemec, Immediate Stator Flux Control of AC Machines, Proc. ICEM 2004, Krakow, 5.-8. september 2004, CD ROM. [3] V. Ambrožič, R. Fišer and D. Nedeljković, Direct Current Control - a New Current Regulation Principle, IEEE Trans. Power Electron., Vol. 18, januar 2003, str. 495-503. [4] V. Ambrožič, D. Nedeljković and M. Nemec, Predictive Torque Control of Induction Machines Using Immediate Flux Control, Proc. IEMDC 2005, San Antonio, 15.-18. maj 2005, str. 565-571. [5] P. Vas, Sensorless Vector and Direct Torque Control, Oxford University Press, 1998. [6] V. Ambrožič, G. Buja, and R. Menis, Band-Constrained Technique for Direct Torque Control of Induction Motor, IEEE Trans. Ind. Electron., Vol. 51, No. 4, avgust 2004, str. 776-784. [7] J.-K. Kang and S.-K. Sul, Analysis and Prediction of Inverter Switching Frequency in Direct Torque Control of Induction Machine Based on Hysteresis Band and Machine Parameters, IEEE Trans. Ind. Electron., Vol. 48, No. 3, junij 2001, str. 545-553. [8] J.-K. Kang and S.-K. Sul, New Direct Control of Induction Motor for Minimum Torque Ripple and Constant Switching Frequency, IEEE Trans. Ind. Applicat., Vol. 35, No. 5, sept./okt. 1999, str. 1076-1082. [9] G. S. Buja and M. P. Kazmierkowski, Direct Torque Control of PWM Inverter-Fed AC Motors – A Survey, IEEE Trans. Ind. Electron., Vol. 51, No. 4, avgust 2004, str. 744-757. [10] J. H. Lee, C. G. Kim, and M. J. Youn, A Dead-Beat Type Digital Controller for the Direct Torque Control of an Induction Motor, IEEE Trans. Power Electron., Vol. 17, september 2002, str. 739-746. [11] T. G. Habetler, F. Profumo, M. Pastorelli, and L. M. Tolbert, Direct Torque Control of Induction Machines Using Space Vector Modulation, IEEE Trans. Ind. Applicat., Vol. 28, sept./okt. 1992, str. 1045-1053. [12] D. Casadei, G. Serra, A. Tani, L. Zarri, and F. Profumo, Performance Analysis of a Speed-Sensorless Induction Motor Drive Based on a Constant-Switching-Frequency DTC Scheme, IEEE Trans. Ind. Applicat., Vol. 39, marec/april 2003, str. 476-484. David Nedeljković je diplomiral leta 1991, magistriral leta 1996 in doktoriral leta 1998 na Fakulteti za elektrotehniko Univerze v Ljubljani. V letih 1993–1998 je delal na Fakulteti za elektrotehniko kot mladi raziskovalec, sedaj pa je tam zaposlen kot asistent. Ukvarja se z regulacijami elektromotorskih pogonov, aktivnimi močnostnimi filtri in programirljivimi krmilniki. Leta 1996 je za magistrsko nalogo prejel nagrado dr. Vratislava Bedjaniča. Mitja Nemec je diplomiral leta leta 2003 na Fakulteti za elektrotehniko Univerze v Ljubljani. Na isti fakulteti sedaj nadaljuje študij kot mladi raziskovalec na področju regulacij in diagnostike elektromotorskih pogonov. Vanja Ambrožič je študiral industrijsko elektrotehniko na Fakulteti za elektrotehniko Univerze v Ljubljani, kjer je diplomiral leta 1986, magistriral leta 1990 in doktoriral leta 1993. Od leta 1987 je zaposlen na Fakulteti za elektrotehniko. Kot izredni profesor (od leta 2004) predava predmete s področja mikroračunal- niškega vodenja procesov, regulacije elektromotorskih pogonov in krmilnih sistemov. Njegovo raziskovalno delo je povezano z novimi prijemi v regulaciji in diagnostiki elektromotorskih pogonov.