1 UVOD Cilj prostorske akustike je projektiranje akustike pro- stora, ki ustreza njegovi funkciji. Proces projektiranja je izrazito multilateralen, saj so potrebni razumevanje interakcije zvočnega polja z uporabljenimi materiali, poznavanje lastnosti zvočnih izvorov in razumevanje človekove percepcije akustike prostora. Vključevanje človeka je še posebej zahtevno, saj ne gre zgolj za optimiziranje parametrov akustike prostora, temveč je treba upoštevati tako psiho-akustične vidike, kot tudi Prejet 23. september, 2013 Odobren 18. oktober, 2013 elemente tradicije, kulturnega okolja in ne nazadnje oblikovne zahteve za prostor [1]. Kljub omenjenemu pa je za uspešno napovedova- nje akustičnih lastnosti prostora∗ ključno razumevanje osnovnih fizikalnih mehanizmov, prek katerih se zvočno polje v prostoru vzpostavi. To je pomembno ne glede na to, da je mogoče matematično opisati zgolj redke geometrije oz. nekatere idealne primere, ki v realnosti nikoli niso doseženi. Razumevanje osnovnih konceptov je namreč ključ do razumevanja tudi bolj kompleksnih primerov, ki so tudi precej manj intuitivni. Članek predstavlja dva pristopa, ki se v praksi pogosto uporabljata: modalni pristop in statistični pristop [2]. Članek ni zastavljen kot celovit pregled nad področjem, temveč poskuša predvsem združeno opisati koncepte, ki se sicer razsajajo prek več strok. 2 MODALNI OPIS ZVOČNEGA POLJA Ob opazovanju frekvenčnega odziva zvočnega polja v prostoru (glej sliko 1) postane očitno, da je odziv pri nekaterih frekvencah izjemno močan. Ta efekt je še posebej izrazit, če je v prostoru malo zvočne absorpcije. Frekvence, pri katerih prihaja do močnega odziva, so resonančne frekvence in oblika zvočnega polja (tj. pro- storska porazdelitev zvočnega tlaka) pri resonančnih fre- kvencah se imenuje naravni način (ang. natural mode). Modalni opis zvočnega polja v prostoru temelji na izračunu resonančnih frekvenc in naravnih načinov za ∗Projektiranje akustike prostora je v svojem bistvu njeno napove- dovanje. MODALNI IN STATISTIČNI OPIS ZVOČNEGA POLJA V PROSTORU 185 60 80 100 120 140 160 180 200 −60 −50 −40 −30 −20 −10 0 10 frequency [Hz] L p [ d B ] Slika 1: Izmerjen frekvenčni odziv pravokotnega prostora dimenzij 328 cm × 438 cm × 295 cm. Območja visokega zvočnega tlaka predstavljajo resonančne frekvence, ki pa niso nujno vse vidne, če je zvočni izvor ali mikrofon postavljen v vozel naravnega načina. Meritev je vzeta iz [3]. dano geometrijo prostora in dane robne pogoje. V nadaljevanju so predstavljeni postopki, ki ob uporabi ustreznih matematičnih orodij pripeljejo do naravnih načinov in resonančnih frekvenc. Ker nanje vplivajo tudi robni pogoji, so prestavljeni tisti robni pogoji, ki se v akustiki najpogosteje srečajo. 2.1 Helmholtzova enačba Temeljna enačba propagacije zvoka je valovna enačba, ki ima v neskončnem prostoru obliko [4]:( ∇2 + 1 c2 ∂2 ∂t2 ) p(r, t) = 0. (1) Enačba je homogena in ne upošteva izvorov, zato je njena desna stran nič. Ob separaciji časovnega in krajevnega dela z nastav- kom p(r, t) = P (r)T (t) se obe odvisnosti v valovni enačbi lahko zapišeta ločeno: ∇2P (r) P (r) = 1 c2T (t) ∂2T (t) ∂t2 . (2) Enačaj v enačbi (2) velja za vsako točko v prostoru in ob vseh časih le, če je vsaka stran konstantna. Tako enačba razpade na krajevno in časovno Helmholtzovo enačbo( ∇2 + k2 ) P (r) = 0, (3)( ∂2 c2∂t2 + k2 ) T (t) = 0. (4) Za časovni del so rešitev harmonski valovi T (t) = T0 exp (−iωt), z valovnim vektorjem k = ω/c. Nasprotno, za krajevni del rešitev ni vnaprej znana in je treba poiskati lastne funkcije operatorja ∇2 za dano geometrijo in robne pogoje. 2.2 Lastne funkcije krajevne Helmholtzove enačbe Rešiti je treba krajevno Helmholtzovo enačbo (3)( ∇2 + k2 ) ψ(r) = 0, kar je ekvivalentno iskanju lastnih funkcij ψn in lastnih vrednosti λn operatorja ∇2 ∇2ψn(r) = λnψn(r) = −k2nψn(r). (5) Pri tem mora biti uporabljena pravilna oblika operatorja ∇2, ki je odvisna od koordinatnega sistema, v katerem se iščejo rešitve. Rešitev je dana v obliki družine funkcij, ki morajo biti ustrezno normirane, tako da za vsako velja∫ V ψ2n(r)dr = 1. (6) Iskanje lastnih funkcij in lastnih vrednosti je ustaljen postopek v matematiki, zato je zainteresiran bralec na- poten na literaturo s področja matematične analize. 2.3 Robni pogoji Določitev konstant, ki popolnoma definirajo rešitev iz družine funkcij (glej 2.2), poteka z upoštevanjem robnih pogojev (RP). Ti so definirani z mejno geometrijo prostora (S) in obliko interakcije zvoka z njo. RP je mogoče razdeliti v tri skupine [5] glede na njihov matematični zapis∗: I. 1) tip RP (Dirichlet) - predpisana je vrednost zvočnega tlaka p(r ∈ S) = C Ta RP v akustiki nima praktičnega pomena. 2) tip RP (Neumann) - predpisana je vrednost kra- jevnega odvoda tlaka ∂p(r) ∂n ∣∣∣∣∣ r∈S = C, kjer je n enotski vektor, pravokoten na S. Ta RP velja npr. za rigidno steno (C = 0), na kateri ni absorpcije, in prihaja do popolnega odboja zvočnega valovanja. Ta robni pogoj se uporablja v vseh šolskih primerih izračuna naravnih načinov v prostoru. 3) tip RP (Robin) - kombinacija RP prvega in dru- gega tipa [ Ap(r) +B ∂p(r) ∂n ] r∈S = C. Ta RP se imenuje tudi impedančni, saj je tedaj, ko je C = 0, specifična impedanca p/u = B/Aiωρ. To postane očitno ob upoštevanju zveze med zvočnim tlakom in hitrostjo ρ ∂u ∂t +∇p = 0 (7) ∗Za obsežen pregled robnih pogojev v akustiki je bralec napoten na [6]. 186 PRISLAN oz. ob predpostavki ravnih valov −iωρu⊥ + ∂p ∂n = 0. 2.4 Omejitve modalnega pristopa Za nekatere geometrije in robne pogoje je analitično iskanje lastnih vrednosti in lastnih funkcij relativno preprosto [5]. Žal pa analitične rešitev niso znane za splošen primer, temveč zgolj za nekatere geometrije (npr. kvader, sfera in cilinder) in robne pogoje prvega ali drugega tipa. Obe omejitvi naredita celoten pristop neuporaben za prostore, ki jih srečamo v realnosti, saj so tako uporabljeni materiali kot tudi oblika prostorov veliko bolj kompleksni. Alternativno je mogoče za poljubno geometrijo pro- stora naravne načine in resonančne frekvence izračunati z valovnimi računalniškimi metodami. Mednje spadajo metoda končnih razlik [7], metoda končnih elementov [8] in metoda robnih elementov [9] – skupno jim je to, da diskretizirajo geometrijo prostora. Zahtevana finost te diskretizacije je ključno povezana z njihovo upo- rabnostjo; želena valovna dolžina modeliranja zvočnega polja je namreč direktno povezana z velikostjo elementa diskretizacije [10]. Izkaže se, da so z računsko močjo, ki je trenutno na voljo, valovne metode v praksi ome- jene na uporabnost izključno pri nizkih frekvencah, ko so valovne dolžine velike [11]. Izkaže se tudi, da so tako časovne, kot tudi pomnilniške zahtevnosti valov- nih metod takšne, da omejitve ne bodo odpravljene v doglednem času razvoja strojne opreme. 3 STATISTIČNI OPIS ZVOČNEGA POLJA Upravičenost uporabe statističnega opisa zvočnega polja je predstavljena s pomočjo prekrivanja resonanc. Uve- dena sta Schroederjeva frekvenca in koncept difuznega zvočnega polja. Primer uporabe koncepta difuznega zvočnega polja je predstavljen z izpeljavo zveze med močjo zvočnega izvora, zvočnim tlakom in absorpcijsko površino. Ta primer je predstavljen, ker nazorno prikaže uporabnost pristopa, sicer pa so podrobne izpeljave opuščene, saj razumevanje statističnega pristopa zajema napredno znanje statistike. Zainteresiran bralec je napo- ten na osnovno literaturo s področja (npr. [12]). 3.1 Schroederjeva frekvenca in difuzno zvočno polje Kot je predstavljeno v poglavju 2.4, je modalni pristop omejen na nizke frekvence. Tako se pri višjih frekvencah uporablja statistični pristop, ki izkorišča dejstvo, da se gostota resonanc viša kot kvadratna funkcija frekvence [2]: n(f) = 4πV c3 f2. (8) Da se število resonanc veča s frekvenco, je razvidno tudi iz slike 1. Poleg gostote resonanc pa je ključno tudi njihovo prekrivanje, kar je v svojem temeljnem članku [13] obravnaval M. Schroeder. Ključna Schroederjeva ugoto- vitev je, da je prekrivanje resonanc (ang. modal overlap) približno 3 pri frekvenci fSch = 2000 √ T60 V . (9) V gornji enačbi je fSch Schroederjeva frekvenca v Hz, T60 odmevni čas v s, V pa volumen v m3. V prostorski akustiki velja, da je nad Schroederjevo frekvenco statistični pristop upravičen. Takrat namreč k zvočnemu polju pri dani frekvenci bistveno prispeva veliko število naravnih načinov, tako da obravnavanje posameznih resonanc ločeno nima pomena. Uporaba statističnih metod je priročna, saj vodi do preprostih relacij med fizikalnimi količinami, ki so sicer povezane na veliko bolj zapletene načine. Najlepši primer tega je Sabinova reverberacijska teorija [1] in vsem poznana Sabinova enačba za odmevni čas, ki se izračuna zgolj s pomočjo površine prostora, njegovega volumna in količine absorpcije v njem T60 = 0.16V A , (10) kjer je T60 odmevni čas v s, V volumen v m3, A pa absorpcija prostora v enotah m2. Pomembno idealizirano zvočno polje, ki temelji na statističnem opisu, je difuzno zvočno polje. Njegovo te- meljenje na statističnem pristopu je očitno že iz njegove definicije, ki je po akustičnem slovarju [14]: “Difuzno zvočno polje je sestavljeno iz neskončno mnogo nekoreliranih ravnih valov, ki imajo enakomerno smerno porazdeljeno intenziteto. Skupna intenziteta je torej nič.” 3.2 Izsevana moč zvočnega izvora izvora Kot primer aplikacije koncepta difuznega zvočnega polja je izpeljana zveza med izsevano močjo zvočnega vira, zvočnim tlakom in absorpcijsko površino v pro- storu∗. Zvočno polje je zapisano v obliki ravnih valov p̂(θ, ϕ) = C √ 4π exp (i(ωt− kxx− kyy − kzz)), (11) pri čemer se komponente valovnih vektorjev v sfernih koordinatah zapišejo kot: kx = k sin θ cosϕ, ky = k sin θ sinϕ, kz = k cos θ. (12) Ker so skladno z definicijo difuznega zvočnega polja valovi nekorelirani, med njimi ni interference. Tako je rms vrednost zvočnega tlaka v poljubni točki v prostoru izračunana kot prostorski integral kvadrata zvočnega tlaka iz enačbe 11 p2rms = |C|2 8π ∫ π −π dϕ ∫ 2π 0 sin θdθ = |C|2 2 . (13) ∗Izpeljava je povzeta po [2]. MODALNI IN STATISTIČNI OPIS ZVOČNEGA POLJA V PROSTORU 187 Ob upoštevanju zveze med zvočnim tlakom in hitro- stjo iz enačbe (7) ter enačbe (11) je mogoče zapisati z-komponento zvočne hitrosti ûz(θ, ϕ) = C cos θ ρc √ 4π exp (i(ωt− kxx− kyy − kzz)). (14) Pri tem je ρ gostota zraka, c pa hitrost propagacije zvoka. Tako je mogoče na podlagi enačbe (11) in (14) zapisati tudi z-komponenta zvočne intenzitete Iz(θ, ϕ) = 1 2 Re [p̂(θ, ϕ)û∗z(θ, ϕ)] = |C|2 8πρc cos θ. (15) Skladno z definicijo difuznega zvočnega polja je integracija intenzitete po celotnem prostorskem kotu enaka nič. Drugače je na mejnih površinah prostora, kjer integracija poteka zgolj po polovici prostorskega kota. Tako je na mejni površini z normalo v smeri z- koordinate vpadla intenziteta Iv,z = p2rms 4ρc . (16) To je mogoče interpretirati kot vpadlo zvočno moč na enoto površine. Zato je smiselno uvesti skupno absorp- cijo v prostoru kot A = ∑ i Siαi, (17) ki pomeni delež vse zvočne energije, ki se absorbira ob odboju zvoka na mejnih površinah. V enačbi (17) je zapisna vsota produktov koeficientov absorpcije zvoka† α, [1, str. 46-49] in pripadajočih površin. Tako je iskana zveza med izsevano močjo, zvočnim tlakom in absorp- cijo Pizvor = Pabs = IvA = p2rms 4ρc A. (18) Ta upošteva energijsko bilanco, tako da je izsevana energija izvora enaka absorbirani energiji na mejnih površinah, tj. obravnavamo stacionarno zvočno polje. Zveza (18) upošteva tudi, da je zvočno polje izotropno, kar pomeni, da je zvočna intenziteta enaka neodvisno od orientacije mejnih površin. 3.3 Uporabnost difuznega zvočnega polja v tehniški akustiki V tehniški akustiki je koncept difuznega zvočnega polja še posebej razširjen in na njem temelji veliko standardiziranih akustičnih meritev (npr. ISO 140, ISO 354, ISO 3382 [15]). Tako se s pomočjo enačbe 18 določa hrupnost zvočnih izvorov (ISO 3747), kjer je absorpcija A določena s pomočjo Sabinove enačbe (10), torej s pomočjo meritve odmevnega časa. Za vse meritve, ki temeljijo na difuznem zvočnem polju, pa obstajajo zahteve, ki nekoliko omejijo nji- hovo uporabnost. Tako je pristop neuporaben izpod †Koeficienti absorpcije zavzemajo vrednosti med 0 in 1 in pred- stavljajo delež energije, ki se ob vpadu zvočnega vala na površino absorbira. Schroederjeve frekvence, izvori zvoka pa morajo biti ustrezno širokega spektra, sicer ni zadoščeno zahtevi o nekoreliranosti zvočnih valov difuznega zvočnega polja. Da je koncept difuznega zvočnega polja pomemben, dokazuje tudi trajajoča razprava v strokovni javnosti. Ključni predmet diskurza je dejstvo, da ne obstaja kvan- titativno merilo za difuznost zvočnega polja[16], ki bi bilo tudi široko sprejeto. Tako je prisotnost difuznega zvočnega polja za večino praktičnih potreb kar predpo- stavljena. 4 SKLEPI Pokazano je bilo, da je modalni pristop, ki temelji na osnovni enačbi propagacije zvoka, tj. valovni enačbi, v matematičnem pogledu ekvivalenten iskanju lastnih vrednosti in lastnih funkcij diferencialnega operatorja ob danih robnih pogojih. Robni pogoji so bili obdelani ločeno. Žal je pristop kot analitična metoda omejen na geometrije in robne pogoje, ki se v realnosti le redko pojavijo. V tem smislu je analitičen modalni pristop pomemben zgolj za razumevanje temeljnih konceptov akustike prostora. Drugače je z valovnimi numeričnimi metodami, ki ne poznajo omejitev glede geometrije in robnih pogojev. To naredi modalni pristop uporaben tudi v praksi, a žal ne v vseh primerih. Tudi računalniške metode imajo namreč omejitve, ki so vezane na računsko in prostorsko zmo- gljivost, ki postane omejujoča pri visokih frekvencah. Tako postane pri višjih frekvencah upravičen stati- stični pristop, za katerega se privzame Schroederjeva frekvenca kot najnižja frekvenca uporabnosti. V praksi so statistične metode široko v rabi v tehniški akustiki ter so podlaga za reverberacijsko teorijo. Koncept difuznega zvočnega polja namreč prinese poenostavljene zveze med fizikalnimi količinami, kar naredi koncept zelo priročen.