1 UVOD V PRIHAJAJOČE, VERJETNO IN NEIZOGIBNO Močna umetna inteligenca, MUI, naj bi presegla to, kar danes imenujemo umetna inteligenca, UI, ki je v resnici šibka UI, ŠUI. Kurzweilova singularnost [2], [3], [4] napoveduje računalniški in še drugačen preobrat do leta 2045, ki je podrobneje, podatkovno, tabelarično opisan v sistematično urejenih zavihkih na spletnem naslovu [3]. Zdaj šele razumemo, kako se je ta tehnološki koncept lahko razvil prav v okolju ameriškega načina življe- nja s finančno, akademsko, organizacijsko, medijsko, zborovalno, spletno in založniško podporo si ustvaril ugled, svojo strokovno skupnost isčočih in prizadev- nih privržencev, podpornikov in navdušencev. Šibka in močna UI je postala hkrati tudi izziv za razvoj organske inteligence, premikajoč njene meje iz šibkega v močno inteligenčno stanje zavesti, njenih manj in bolj razvitih zmogljivosti, specializiranih korteksov. Močna UI naj bi do leta 2045 presegla zmogljivosti vseh človeških inteligenc skupaj, postala pametnejša od človeštva, in sicer v obliki računalniškega sistema, njegovih visoko- zmogljivih komponent, tj. sistemske kompleksnosti, hi- trosti in krožno prepletene povezanosti. Tako bi se v več kot 30.000-letni zgodovini človeštva zgodilo, da bi tehnološki oz. civilizacijski razvoj presegel kulturni razvoj in s tem pokopal t. i. kulturno ustvarjalnost človeka, njeno mističnost oz. skrivnostnost, ki se je 86 ŽELEZNIKAR oblikovala v dolgem razvoju človekovega preživetja. Napovedana viharnost nastopajoče močne UI se nam v razmerah šibke domače mentalitete dozdeva nemo- goča, domala neverjetna, tudi nesramna in nedostojna, čeprav se podatkovno in statistično napoveduje na ve- ljaven znanstveni in verodostojni način. Morda močni UI vendarle manjka nekaj utemeljenega sklicevanja na pojmovanje človekove zavesti kot celote, v kateri na- stopa t. i. inteligenca le kot ena od tisoč splošnih in posebnih komponent. Ob tem je mogoče poudariti, da se Kurzweilov koncept močne inteligence nezavedno ali tako in drugače dejansko oz. pomensko enači z zavestno celoto, postavljajoč jo v singularnost preobrata organskega v tehnološko, korteksnega v računalniško. S konceptom močne UI se bomo pri nas šele začeli spopadati, saj gre naposled tudi za aktualno znanstveno perspektivo z velikanskimi tehnološkimi, civilizacijskimi in kulturnimi posledicami. 2 SINGULARNOST UI ALI REKURZIVNOST INFORMACIJSKEGA PROSTORA INFORMACIJSKE ZAVESTI Dilema med singularnostjo in rekurzivnostjo zavesti (slika 2) se v različnih oblikah poraja že v preteklosti. Singularnostni obrati so na določen način civilizacijski, ki jim kot spremljevalka sledi tudi t. i. kultura s svojim nerazkritim kultnim, skrivnostnim ozadjem. Singular- nost širi svojo metodologijo tudi na razvoj kulture in civilizacije s posebnimi diagrami, ko prikazuje njun razvoj skozi zgodovino človekovega obstoja [2], [3]. Informacijska zavest kaže na razvoj zavesti s tem, kako se je naposled zavest razvijala tudi v nerazumljivo, ono- stransko, ustvarjalno itn., tudi z vpeljavo koncepta boga, npr. z njegovo vsemogočnostjo, vsenavzočnostjo, stvari- teljstvom itn. kot realno nemogočimi lastnostmi. S tem je zmogljivost zavesti razširila na konceptualno vsemo- goče, neomejeno, razvojno poljubno kompleksno vse do današnje prevratne singularnosti in neomejene re- kurzivnosti. Medtem ko je rekurzivnost regularna in konstruktivna lastnost nastajajoče, razvijajoče se zavesti, je singularnost le navidezno preskočna, dejansko pa le skozi zveznost določenega razvoja dosegljiva, vo- luntaristično razglašena lastnost kurzweiljanizma. 3 ELEMENTI SINGULARNOSTI MOČNE UMETNE INTELIGENCE KURZWEILA Singularnost je širši pojem, ki sega tudi zunaj močne umetne inteligence. Dotika se biologije, človekovega razvoja, družbenih sistemov, eksponencialnega razvoja današnje tehnologije itn., ne govori pa npr. o razvoju člo- vekove zavesti, njeni enovitosti in inteligenci v njej, ko inteligenco skladno z začetno doktrino njene merljivosti (IQ) izpostavlja kot enakovredno celotni zavesti. Nabor postavk za Kurzweilovo singularnost je seveda tudi pomanjkljiv, mogoče ga je kategorizirati po tehnološki razvojnosti, uporabljanih metodologijah, funkcionalnih zmogljivostih, spremembah družbenih razmer zaradi do- sežkov novih informacijskih tehnologij (IT), sprememb pogledov na svet in vesolje ter naposled pomenskega razvoja umetne in človekove zavesti. Seznam, katerega postavke okvirno kategorizirajo singularnost, je tale: Bistvo singularnosti IT (po Kurzweilu) 1. Eksponencialna ali znatna rast kompleksnosti proce- sorjev IT: 1.1 po gostoti integriranih komponent, 1.2 po operacijski hitrosti in 1.3 po funkcionalni zmogljivosti (npr. z vgrajenimi makroji v procesorjih). 2. Metodologija močne umetne unteligence (UI): 2.1 šibka UI za matematično-kognitivne namene; 2.2 močna UI kot surogat za vsakršno zavest in s tem za njeno doseganje s pomočjo nove IT. 3. Funkcionalne zmogljivosti: 3.1 močna UI skupaj s singularnostjo IT preseže človekovo inteligenco; 3.2 močna UI preseže zmogljivosti vseh člo- veških inteligenc skupaj; 3.3 dokončno se uveljavi inteligenčna nadmoč računalnika nad človeškimi inteligencami; 3.4 vendar se ne uveljavi inteligenčna nadmoč nad celotno človekovo zavestjo oz. nad informacij- sko zavestjo (IZ) stroja ali človeka. 4. Spremembe družbenih razmer in pogledov ob dosežkih nove IT: 4.1 človek zgubi inteligenčni primat; 4.2 računalnik postane inteligenčno primaren; 4.3 sociološka veda se sprijazni s partnerstvom, v katerem je računalnik človeku inteligenčno nenadkriljiv. 5. Spremembe v pogledih na svet in vesolje: 5.1 nekdanji svetovni nazori zaradi podrejenosti človekove inteligence postanejo nekonkuren- čni, izgubijo svojo aktualnost; 5.2 filozofija, antifilozofija, filozofska scena in estrada postanejo zabavne družabne igrice; 5.3 okrepijo se razvojni pogledi države, na svet in vesoljske možnosti. 6. Bistveni razvoj strojne inteligence: 6.1 računalnik je vzgojitelj, domači pomočnik, psiholog človeku in družini, poslovni sveto- valec; 6.2 roboti z novo informacijsko in drugo tehnolo- gijo postanejo inteligenčni, družinski in pro- izvodni pomočniki tako rekoč na vseh ravneh misli in dela; 6.3 inteligenčni računalnik naposled tudi sam ugotovi, da je inteligenca zgolj minorni po- gled na zavest kot celoto, da je potrebna re- kon strukcija koncepta močne UI v smeri IZ (glej pozneje v 6◦3). INFORMACIJSKA REKURZIVNOST PROTI SINGULARNOSTI 87 4 ELEMENTI REKURZIVNOSTI INFORMACIJSKE ZAVESTI AVTORJA Rekurzivnost je med drugim razmnoževanje in zlivanje informacijskih grafov sistema zavesti v obliki grafne pokrajine, po poteh katere se iz vozlišča v vozlišče giblje aktualna zavest (glej [5]). Ta pokrajina nastaja sproti še dodatno ter se spominsko, podzavestno ohranja tako strukturno kot organizacijsko s svojo topografijo pomensko poimenovanih vozlišč in njihovih pomensko specificiranih povezav. Gre npr. za najlaže predstavljivo pokrajino rabe etničnega jezika, ki v kompleksnosti ni omejena in kompleksnostno narašča z informiranjem oz. delovanjem (obratovanjem) sistema zavesti. V tem pogledu je informacijska zavest podobna delovanju or- ganske zavesti, ki se usmerja po pridobljenih oz. zapo- mnjenih jezikovnih frazah (vzorcih, šablonah, kalupih) izkustvenega in tako sestavlja npr. stavke slehernega jezika po nekakšnih uporabnostnih pravilih in načelih jezikovne strokovnosti. Primerjava postavk singularnosti UI in rekurzivnosti informacijske zavesti (IZ) s podobno kategorizacijo na- vrže tale seznam: Bistvo rekurzivnosti IZ (po Železnikarju [5]) 1◦ Eksponencialna ali znatna rast kompleksnosti proce- sorjev IT je pogoj za implementacijo IZ z računalni- kom; 2◦ Metodologija IZ je naslednja: 2◦1 privzema metodologijo šibke UI za matemati- čno-kognitivne namene, podobno kot singular- nost UI; 2◦2 metodologija IZ se opira na pokrajino, ki jo ob- likuje graf IZ s svojimi vozlišči in njihovimi po- vezavami, ko se vsakokratna aktualna zavest gi- blje po tem grafu, oblikujoč pomenske nize v etničnem ali drugem, tudi visokem, posebnem ukaznem jeziku za računalnike ali robote; 2◦3 v etničnem jeziku lahko računalnik med dru- gim izbira samostalniške in glagolske fraze ter jih vstavlja na mesta vozlišč in njihovih pove- zav v grafno pokrajino sistema IZ ter tako tvori stavke etničnega jezika; 2◦4 grafna pokrajina IZ je rekurzivna tvorba in graf raste z novimi poimenovanimi vozlišči in novi- mi poimenovanimi povezavami med njimi; zamišljen je kot potencialno poln graf, ki tako nakazuje vse mogoče povezave med vozlišči; 2◦5 rekurzivnost je privzeta tudi v strukturi in orga- nizaciji sistema IZ s konceptom informacijskega prostora in pripadajočega entropona (glej formu- lo (15) v [5]), kar povzroči slojevitost IZ z nad- zavestnimi in pripadajočimi podzavestnimi slo- ji, ki so razvrščeni okoli aktualnega zavestnega sloja (glej ponazoritev na sliki 1 v [5]); tu se kon- cept IZ izogne današnjim nejasnostim v koncep- tu inteligenčnega ustroja UI ali napovedanega ustroja močne UI. 3◦ Funkcionalne zmogljivosti IZ: 3◦1 opisani rekurzivni model sistema IZ ne preseže le močne UI in s tem človekove inteligence v njenem okviru, temveč preseže tudi sistem ce- lovite zavesti človeka; 3◦2 sistem IZ preseže z novo IT tudi sisteme vseh posamičnih in skupinskih zavesti človeka in stroja (hipoteza IZ); 3◦3 uveljavi se nadmoč računalniško podprte IZ nad vsemi posamičnimi in skupinskimi zavest- mi planeta; 3◦4 neodgovorjeno ostane, kolikšna je moč IZ v primerjavi z vesoljsko zavestjo in v kakšni obliki se ta lahko pojavlja; 3◦5 ustvarjalna rekurzija vsebuje koncept neome- jene razvojnosti in s tem samodejnega poso- dabljanja sistema IZ. 4◦ Spremembe družbenih razmer in pogledov ob do- sežkih nove IT skupaj z IZ: 4◦1 človek izgubi primat oz. dominacijo svoje zave- sti, se zlasti umsko in intelektualno podreja ra- čunalniku; 4◦2 računalnik z IZ postane vsestransko zavestno primaren tudi pri usodnih odločitvah; 4◦3 sociološke, humanistične, antropološke vede človeka se sprijaznijo z nadmočjo računalniške IZ, z njeno umsko, razumsko, intelektualno in siceršnjo nenadkriljivostjo. 5◦ Spremembe v pogledih na zavest, svet in vesolje: 5◦1 novi svetovni nazori, pogledi na svet spreme- nijo tudi človekovo in skupinsko zavest v prid nove razvojne spoznavnosti zavesti sebe in drugih, povsem drugačne življenjske aktualno- sti; 5◦2 klasična filozofija in estradna antifilozofija postanejo zgolj zgodovina nekdanjega mišlje- nja; 5◦3 razvojnost, predvidljivost in vesoljske možno- sti postanejo preokupacija države, družbe, planeta. 6◦ Bistveni razvoj IZ pri človeku in stroju: 6◦1 računalnik z IZ je vzgojitelj, zaupnik, gospo- dinjski pomočnik, psiholog človeku in družini, poslovni svetovalec; 6◦2 roboti z IZ in drugo izpopolnjeno tehnologijo postanejo inteligenčni, družinski in proizvodni pomočniki na tako rekoč vseh ravneh misli, ust- varjanja in dela; 6◦3 kurzweiljanski inteligenčni računalnik napo- sled tudi sam ugotovi, da je inteligenca zgolj minorni pogled na zavest kot celoto, da je po- trebna rekonstrukcija koncepta močne UI v smeri IZ. 88 ŽELEZNIKAR 5 POMENSKO-INFORMACIJSKI PRISTOP K PROBLEMU USTVARJALNOSTI Pomensko-informacijski pristop k problemu ustvarjalno- sti se metodološko razlikuje od kakšnega zgolj inteli- genčnega ali psihološkega pristopa, ki ostajata zamejena v svojo doktrinarnost. Ta pristop upošteva dognanja omenjenih disciplin, vendar svoje raziskovalno območje razširja na domeno celotnega, mogočega pomenskega sistema informacijske zavesti, tudi na pomensako skrito, neodkrito omenjenih sholastičnih disciplin. Na te razlike je najlaže pokazati s samim primerom informacijske ustvarjalnosti. Tako je mogoče konstruirati vsaj v dose- danjem smislu nekaj, kar je poimenovano kot vrhunska ustvarjalnost, ki naj bi naposled tudi še s poznejšim pomenskim dopolnjevanjem presegla organsko, ume- tniško, literarno, znanstveno ali drugo mogočo obliko ustvarjalnosti. Ustvarjalnosti podrejene komponente v deformalizi- rani obliki so najprej splošne ustvarjalne lastnosti v zgornjem delu grafa na sliki 1, ki so povezane s splošno nadarjenostjo, in sicer intenčnost, senzibilnost, moti- vacijskost, kognitivnost, emocionalnost, aspirativnost, homeostaznost, vzbu(r)jenost, izzivalnost, metafizičnost, mističnost, skritost, neepigonskost, nesholastičnost, ne- doktrinarnost, neeklektičnost in objektivnost; posebne ustvarjalne lastnosti v spodnjem delu grafa na sliki 1, povezane z genialnostjo, pa so koncentriranost, intui- tivnost, transcendenčnost, originalnost, konceptualnost, inventivnost, inovativnost, konstituiranost, ambicioznost, refleksivnost, hipoteznost, teorijskost, dokazljivost, ko- rektivnost, meditativnost, razumvljivost, interpretativ- nost in inspirativnost. Tu so namerno izbrani večinoma latinizirani slovenski izrazi, da bi tako poudarili in omogočili pozneje tudi možnosti za njihovo nadaljnje razčlenjevanje v slovenščini. Predloženi model ustvarjalnosti izhaja iz pomenske zakladnice možnosti slovenskega jezika, ki so na dolo- čen, intuitiven in tudi skriti način povezane z ustvarjal- nim obnašanjem v okviru človekove informacijske zave- sti. Prav tu se lahko pokaže širši kontekst zavestnega kot celote in prav zaradi tega informacijski koncept ustvar- jalnosti bistveno odstopa in presega običajen psihološki pristop in tudi tistega, ki se poučuje v akademskih šolah za menedžment. Upošteva in posega namreč tudi po ti- stih komponentah, ki so regularno zavestne, vendar zunaj domene t. i. racionalnega, pripadajo pa višjim zavestnim slojem nadzavestnim pomenskim domenam (glej (15) v [5]). Predstavljeni model je mogoče razložiti s kratkim opisom komponent sistema ustvarjalnosti. Splošne in po- sebne lastnostne komponente iz območja ustvarjalnosti, kot jih vidimo na sliki 1 v okviru dveh krožnih puščic, omejujeta področje ustvarjalnost v domeni talentiranosti in domeni genialnosti. Prvo območje vrhunske ustvarjalnosti je pogojeno s splošnimi lastnostmi ustvarjalnosti nadarjenostjo. In- tenčnost je splošna lastnost slehernega sistema zavesti, Sp loš ne last nost i ustvarjalnosti — nadarjenost Posebne lastnosti ustvarjalnosti — g enia lno st © An to n P. Že le zn ik ar , 3 1. m a rc a 2 0 11 • Intenč nost • Se nzib ilno st • Mo tiva cijs kos t • Ko gn itiv no st • Em ot iv no st • A sp ira tiv no st • H o m e o st a zn o st • V zb u (r )j e n o st • Iz zi va ln o st M e ta fizičn o st • M ističn o st • S kritost • N eepigonskost • Nesholastičnost • Nedoktrinarnost • Neeklektičnost •Objektivnost • Koncentriranost • Intuitivn ost • Tran sce nde nčn ost • Or igin aln os t • Ko nc ep tu aln os t • In ve nt iv no st • In ov at iv no st • K o n st itu tiv n o st • A m b ic io zn o st • R e fle kt iv n o st • • H ip o te zn o st • Te o rijsko st • D okazljivost • Korektivnost • M editativnost • Razumljivost • Interpretativnost • Inspirativnost • Ustvarjalnost Slika 1: Izpopolnjeni model ustvarjalnosti kot izhaja iz najšir- še rabe danega etničnega jezika in ne zgolj iz nekih psiholo- ških in drugih doktrinarnih postavk ter se osredinja na neko splošno talentiranost kot na podstat posebne genialnosti na nekem predmetu, področju dela oz. ustvarjanja. od najpreprostejšega do najbolj zapletenega. Pomeni namernost, ciljnost, radikalno usmerjenost, prevladujočo namembnost, glavno preokupacijo in osebno aktualnost, ko se ustvarjalnost osredinja na izbrani predmet ustvar- janja. Senzibilnost je zadostna občutljivost za pomensko in siceršnje pojavljanje predmeta ustvarjanja, za prido- bivanje ustvarjalnih impulzov v celotnem pomenskem spektru ustvarjalnosti, vključno s čutnimi, razumskimi in drugimi impulzi, prihajajočimi iz okolja in območja lastne zavesti. Motivacijskost je lastnost, ki podpira intenčnost v izpolnjevanju prizadevanja za doseganje postavljenega cilja, ko izhaja kot nadarjenost iz zna- čilnih splošnih komponent ustvarjalnosti in je v svoji aktivnosti prizadevno samoaktualizirana. Motivacija je kot spodbuda, poživilo za zavest, ki zahteva aktivnost, je podobna katalizi, spodbujanju iz določene pomenske in zavestne situacije, z močnim interesom doseganja nekega, ponavadi daljnega cilja. Kognitivnost zaostruje kritično spoznavanje do svojih skrajnih meja, tako da razpoznava situacije predmeta ustvarjanja in ga izvirno pomensko oblikuje. Emocionalnost je povsem regularno, s spektrom svojih konkretnih komponent (jeza, veselje, žalost, radovednost itn.), tudi stremljenj, navzoča v pro- cesu ustvarjanja. Aspirativnost je nujna prizadevnost v ustvarjalnem procesu, da se dosega pomensko in drugo napredovanje pri opredeljevanju in realizaciji predmeta ustvarjanja. Homeostaznost je nekakšen kibernetski prin- cip umnega uravnoteževanja nasprotij, novih domislic z nakazujočo se realnostjo. Vzbu(r)jenost je najprej sploh vzbujenost potrebne pozornosti, pozneje pa tudi INFORMACIJSKA REKURZIVNOST PROTI SINGULARNOSTI 89 vzburjenost ob doseganju ustvarjalno nastajajočega. Izzi- valnost je v funkciji tekmovalnosti, ko kliče k preseganju obstoječega kot nujnost k novim dosežkom na področju umskega ali fizičnega. Metafizičnost poudarja ne le feno- menalnost, temveč usmerja svoj pritisk na notranje, še ne vidno, zaznano in doumeto informacijsko, pomensko in zavestno, je v funkciji zavestne nastajalnosti, zavestnega notranjega nastajanja, aktualno se oblikujočih stanj zave- sti. Mističnost je duhovna pomenskost ali tista realnost, ki ni dojemljiva za čutila in je neobičajna za povprečno inteligenco; je pa v zavesti povsem regularna v globin- skem, božjem, svetem in kategoričnem kot nadnaravno oz. nadzavestno. Skritost že napoveduje odkrivanje ne- česa, je njegova bolj ali manj določna pomenska slutnja, ko se bo naposled izkristaliziralo bistvo nečesa v obliki strukture nekega jezika, njegovega značilnega izrazo- slovja. Naslednje štiri entitete ustvarjalnosti poudarjajo pomene entitet, ki se naj ne bi pojavljale pri ustvar- jalnem delu oz. bi njihova navzočnost prepovedovala njihovo pojavljanje vsled njihove neustvarjalne narave. Neepigonskost nasprotuje epigonskosti, posnemanju že znanega, ustvarjenega, npr. tudi preobširnemu citiranju virov, ki bi potrjevali povprečno zapisano, ustvarjeno z nevedbami drugih avtorjev, z nekakšno citomanijo od pamtiveka do danes. Nesholastičnost se tiče pou- čevanja pretežno znanih konceptov brez lastnega ali kritiškega prispevka ali lastnih dosežkov učitelja, še posebej na akademski ravni, nasprotuje načinu podajanja učne snovi, npr. v območju neke šibke inteligence, prakticirane v zaprtih krogih univerze. Nedoktrinarnost naj ne bi togo sledila doktrinarnosti stroke, temveč bila napotena v odkrivanje tega, kar doktrinarnost dokazljivo presega, jo strokovno bogati. Neeklektičnost se obrača stran od pretiravajočega citiranja virov oz. prepisovanja in ponavljanja znanega. Objektivnost se giblje v območju resnicoljubnosti, pripadajoč aktualnosti notranjega in zu- nanjega sveta, duhovnosti in snovnosti, fenomenalnosti in čutnosti, trenutnemu in bistvenemu. Drugo območje vrhunske ustvarjalnosti je pogojeno s posebnimi lastnostmi ustvarjalnosti genialnostjo. Kon- centriranost ali osredinjenost je osnovna spremljevalka genialnosti, saj jo oskrbuje z neprekinjeno pozornostjo, ki se tiče pomena predmeta, ko ustvarjalno nastaja in je v ozadju zbranosti še navdušenje, očaranost, zavze- tost, zatopljenost (nasprotje tega so raztresenost, zmeda, begavost, obnorevanje, distrakcija itn.). Intuitivnost se opira na domiselnost, trenutni preblisk, ki se izogne že logično in empirično spoznanemu ter upošteva notranje nagonsko, neposredno bistvenega in resničnega. Trans- cendenčnost je kraljestvo onostranskega v smislu še ne videnega, razpoznanega in spoznanega, drugosvetnega in abstraktnega, zakritega in izvzetega iz običajno znanega in razvidnega. Originalnost ali izvirnost cilja namerno na povsem novo identifikacijo predmeta svojega razisko- vanja, razčlenjevanja in opredeljevanja oz. definiranja, ko ustvarja nov pomen nečesa. Konceptualnost snuje definicijsko pomen svojega predmeta, tudi same sebe in ustvarjalnosti. Išče nova pomenska poimenovanja, vozlišca in nove povezave (npr. glagolske fraze) med vozlišči (npr. samostalmiškimi frazami). Inventivnost je iznajdljivost, zasnovanost novega, nedoseženega, iz- polnjujočega, ustvarjalno zamišljenega, z viharjenjem uma, producirajoč nove ideje. Inovativnost je bistvena spremenjenost, npr. z deviacijo, pomenskim odklonom, novim uvajanjem, gubanjem pomena. Konstituiranost utemeljuje ustvarjeno, mu določa pomensko strukturo in organizacijo v grafni pokrajini sistema zavesti, po- stavlja z usvarjalnostjo pridobljeni predmet v območje regularnega pomena. Ambicioznost je močna želja po napredovanju v pridobivanju pomena danega predmeta ustvarjalnosti, ki napada neznano predmeta z ambicijo določitve znanega, nastajajočega pomena. Refleksivnost je vračanje pomenske določenosti objekta na zavest oz. v našem primeru na ustvarjalnost z namenom pomenskega pogljabljanja, razglabljanja o predmetu, kot odgovor zavesti na izziv, ki ga povzroča predmetni pomen. Hi- poteznost je instrument, s katerim se lahko preizkuša podmena, ki je sicer verjetna, vendar še ni dokazana. Hipoteza je predhodnica teorema, potem ko je bila dokazana. Teorijskost se opira na teoreme, ki so logično ali življenjsko razvidni in seveda v tem ali eksplicitno dokazljivi. Osnovni informacijski teoremi [5] so prav te vrste. Dokazljivost je lahko čisto formalna, logična ali pa informacijsko, pomensko drugačna, npr. faktumska. Korektivnost je možnost neomejenega popravljanja do- seženega, s spreminjanjem in dodajanjem, nikoli povsem izkoriščena, pomensko prečiščena, dovršena. Meditativ- nost je pomembna metodičnost v odkrivanju ustvarjal- nega in ustvarjenega, njunem spreminjanju ter sprotnem in sistematičnem nastajanju. Razumljivost zadeva fe- nomenalnost, vezano na interpretativnost, na možnosti pomenskega širjenja že razumljenega ustvarjalnosti in njenega predmeta. Interpretativnost ostaja najobičajnejša lastnost zavesti, saj se v njej vse pomensko interpretira sproti in zgodovinsko, v vsakem trenutku nekoliko dru- gače od doseženega. Inspirativnost je navdihovanje, ki se dogaja v procesu ustvarjalnega prizadevanja, kot želja po izvirnejši pomenski dognanosti ustvarjalnosti in njenega predmeta. Na koncu zapisanega se sestavlja Ustvarjalnost na sliki 1 kot krožna prepletenost komponent na sliki. Na primeru ustvarjalnosti vidimo, da je pomenska raziska- va v resnici širša od sleherne druge posebne raziska- ve ustvarjalnosti, npr. v psihološkem, menedžerskem, znanstvenem, čisto spoznavnem smislu, saj upošteva vesolje zavestnosti z vsemi posebnostmi vred, z vsemi znanimi komponentami sistema zavesti. Tako je pomen- sko nečesa lahko popolnejše, sistematičnejše in razvoj- no persperktivnejše v nadaljevalnem, v resnici nikoli nedokončanem procesu ustvarjalne identifikacije same ustvarjalnosti in njenega predmeta. 90 ŽELEZNIKAR 6 REKURZIVNO PRED SINGULARNIM KURZWEILA Kurzweilova hipoteza singularnosti se zanaša na še neindentificirano in operativno oz. konceptualno nedo- rečeno močno UI, problem singularnosti pa naj bi bil rešljiv avtomatično in zgolj s čakalno pripravljenostjo, ko se bo enormno povečala zmogljivost oz. kompleksnost IT, napovedno do leta 2045. Rekurzivnost sistema IZ je veliko bolj dodelana konceptualno in formalistično, računa pa s predvideno kompleksnostjo IT in s tem z enormno možnim, hitrim in zanesljivim zajemanjem potrebnih podatkov, njihovo vsestransko povezavo. V nasprotju z močno UI sama še tako močna inteligenca ne zadostuje za obvladovanje prostora celotne zavesti in tako ni mogoče napovedovati preseganja človekove zavesti ali celo vseh človekovih zavesti skupaj. Medtem, do leta 2045, bo tudi razvoj človekove zavesti enormno napredoval in konceptualno presegel dane računalniške zmogljivosti. 7 SKLEP V slovenskem jeziku so napovedi o nastopu singular- nosti v letu 2045 domala neznane, ko naj bi šlo za nekakšen preskok v močno UI in kompleksno zmo- gljivo IT. Ta prispevek razširja napovedano razvojno obzorje Kurzweila na področje informacijske rekurziv- nosti, ki je tehnološko tudi v njegovem singularnem smislu, saj je razvoj IT sam na sebi bistveno rekurzivno (ponavljalno gostotno, funkcionalno, hitrostno) pogojen. Rekurzivnost se kot princip tudi popolnoma sklada z zavestnostjo, preskoku oz. nekakšnemu nezveznemu prehodu, kot je singularnost, pa ne nasprotuje, temveč se z njim dopolnjuje. Singularnost lahko razumemo tudi kot poseben informacijski oblak šibke ali močne UI, iz katerega bo lahko uporabnik črpal razpoložljive vire podatkov, procedur in metodologij brez poklicnega vedenja o virih oblaka. Seveda pa velja to tudi za oblak IZ, kjer je vrsta konceptov in metodologij narejenih že danes (npr. informacijska dekompozicija za generiranje pomena iz začetno poimenovanega operanda neglede na kategorijo operanda, ki je lahko jezikovna, čutna, torej slikovna zvočna in drugačna), povečana kompleksnost IT pa že prihaja in je njeno povečevanje na obzorju. Naposled velja omeniti, da je koncept informacijskega oblaka [1] smiselno prenosljiv tudi na sam koncept IZ, z, kjer je npr. informacijski oblak sam sistem zavesti, Φ⌈(z; z)⌉ (glej sl. 1 v [5]), beli oblački v temnem oblaku pa so informacijski prostori (informonsko-entroponski kompleksi), označeni z (a i ;ai) oz. poimenovani z ai, kjer je i = 1, 2, . . . ,∞ in ∞ potencialna neskončnost. Tako je posamično, skupinsko kot umetno zavest mo- goče razumeti kot oblačno ali oblakovno strukturo in organizacijo v kraljestvu zavedanja, samozavedanja in zavestnega informiranja. Veliko filozofskih, razvojnih in implementacijskih napotkov za IZ je objavljenih v [6] Sistem informacijske zavesti IT Kurzweiljeva singularnost Močna umetna inteligenca Informacijska rekurzivnost © A nt on P. Ž el ez ni ka r, 8. ju ni ja 20 11 Slika 2: Osrednje mesto nastajajoče informacijske tehnologije, IT, je atraktor štirih le domnevno nasprotujočih si aktualnih območij, ki informirajo v polnem grafu. Pikcaste puščice nakazujejo razvoj prihajajočih povezav med kurzweiljanskim in avtorjevim konceptom. in [7]. Osnovna dilema nadaljnjega razvoja in rabe IT ostaja prej ko slej krožni preplet konceptualizmov na sliki 2, ko bodo pikčaste puščice realizirane v bližnji prihodnosti. Prav te predstavljajo področje razprave med kurzweilja- nizmom na eni in Železnikarjevo informacijsko zavestjo na drugi strani. POSVETILO To delo posvečam spominu na mojega pokojnega sošolca, odličnemu diplomiranemu inženirju elektro- tehnike Fakultete za elektrotehniko v Ljubljani, članu Kraljevega inštituta za tehnologijo, Oddelek za mikro- valove v Stockholmu (Švedska), dr. Borisu Keržarju.